Un nou an şcolar, la start
Elevii din învăţământul preuniversitar din România au început un nou an şcolar, a cărui structură a fost uşor modificată faţă de 2015.
Mihai Pelin, 12.09.2016, 12:58
După vacanţa de vară, peste 3 milioane de elevi din România au început, luni, şcoala. Reluarea cursurilor găseşte şi în acest an multe şcoli fără profesori titulari, fără conducere, iar aproape jumătate din unităţile de învăţământ – fără autorizaţie sanitară de funcţionare. În plus, o parte din manuale nu au ajuns la elevi, din cauza contestării licitaţiilor.
Cele mai multe şcoli cu probleme rămân în mediul rural. Aici, elevii revin la cursuri în spaţii improprii sau improvizate, fără încălzire, cu pereţii scorojiţi şi cu grupuri sanitare în fundul curţii. În interiorul acestor clădiri nu există apă curentă, iar mobilierul este foarte vechi. Noul an şcolar debutează cu o structură uşor modificată, faţă de anul trecut în ceea ce priveşte semestrele de studiu, vacanţele şi programul „Şcoala Altfel”.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, Marian Banu, explică care sunt aceste schimbări: “Structura anului şcolar 2016 – 2017 a suferit modificări, dar sunt binevenite, pentru că sunt racordate mult mai realist la situaţia reală de desfăşurare a activităţii educative din timpul anului şcolar. Este vorba de 35 de săptămâni de cursuri. Semestrul întâi începe la 12 septembrie 2016, până la 3 februarie 2017. Evident, va fi vacanţa intersemestrială. Semestrul al doilea: 13 februarie 2017 – 16 iunie 2017.” Modificări au avut loc şi în programul „Şcoala altfel”, unităţile şcolare având posibilitatea de a alege, în anumite limite, cand vor să desfăşoare cele cinci zile consecutive de activităţi.
Una dintre noutățile următorului an școlar este aceea că elevii vor avea un statut propriu. Acest document reglementează drepturile și obligațiile elevilor înmatriculați în instituțiile de învățământ de stat, particular sau confesional, primul de acest tip elaborat în România în ultimii 25 de ani. Drepturile elevilor sunt structurate în 5 categorii: drepturi educaționale, drepturi de asociere și exprimare, drepturi sociale, recompense și alte drepturi.
Totodată, în cazul examenelor naționale a fost eliminată prevederea conform căreia nota finală, după contestații, se modifică numai dacă există o diferență de minimum 0,5 puncte între nota inițială și nota de la contestații. Ministerul Educației a decis că, în calculul mediei de admitere în învățământul liceal, ponderea mediei claselor V-VIII va reprezenta 20%, în comparație cu 25% cum este în prezent. Admiterea la liceu se va realiza într-o singură etapă computerizată, urmată de o etapă în care se vor analiza cazurile speciale.