Un Centru unic de contact pentru cetăţenii români din străinătate va fi funcţional din 2015
Centrul unic de contact şi suport al cetăţenilor români din străinătate a fost lansat oficial la sediul Ministerului Afacerilor Externe (MAE) şi va fi funcţional începând de anul viitor.
Eugen Cojocariu, 17.12.2014, 15:45
Centrul unic de contact şi suport al cetăţenilor români din străinătate, ce include un call center, un e-mail center şi un portal special dedicat celor care se află în străinătate, a fost lansat oficial la sediul Ministerului Afacerilor Externe (MAE) şi va fi funcţional începând de anul viitor. Flyerul Centrul unic de contact şi suport al cetăţenilor români din străinătate poate fi accesat aici: pagina 1 şi pagina 2.
Bogdan Stănescu, directorul general al Departamentului Consular al MAE, a apreciat că acest serviciu reprezintă un pas înainte spre modernizarea serviciului consular, fiind necesar pe fondul creşterii serviciilor consulare. Stănescu a explicat că românii care au nevoie de asistenţă într-o ţară anume pot suna la numere locale din acea zonă şi pot intra în legătură cu un operator. Cei care apelează la acest serviciu au la dispoziţie şi o linie pentru urgenţe, care poate fi direcţionată la numărul de telefon mobil al consulului din acea ţară. Prin apariţia acestui centru va fi introdusă o adresă unică de e-mail a întregii reţele consulare. Această platformă informatică va genera raportări concrete şi la zi cu privire la tot ce se întâmplă în reţeaua consulară română, a adăugat Bogdan Stănescu.
Colega noastră Nicoleta Stoica a realizat o actualitate de la eveniment:
Lansarea acestui Centru unic face parte dintr-un sistem mai amplu, Sistemul Informatic Integrat Consular (E-cons), dezvoltat sub deviza Consulatul mai aproape de casa ta”, care odată implementat va plasa sistemul consular românesc printre cele mai moderne la nivel european. Din proiectul E-cons mai fac parte următoarele componente: portalul pentru facilitarea solicitării vizelor – E-Viza, Sistemul Naţional de Informaţii privind Vizele (SNIV), prin intermediul căruia se derulează întreg procesul de preluare-eliberare a vizei româneşti, Sistemul Informatic Integrat de Management al Documentelor de Călătorie (E-Pass), Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor pentru Cetăţeni, pentru solicitări de servicii consulare din sfera activităţii notariale şi de stare civilă şi Registrul Electronic al Documentelor, un sistem cu rol în monitorizarea documentelor.
La rândul său, Daniel Goşea, directorul Direcţiei Schengen, a declarat că în 2015 procesul de modernizare a serviciilor consulare ar trebui să se finalizeze în linii mari, precizând că procesul creării centrului de suport a durat 16 luni – 10 luni pentru implementarea propriu-zisă şi 6 luni de testări. Goşea a spus că proiectul realizat de MAE a fost finanţat cu 17,6 milioane de lei, fără TVA, din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative 2007-2013.
Patric Vermeulen, manager de proiect desemnat al furnizorului, a declarat că scopul acestui proiect este creşterea vitezei de răspuns a secţiilor consulare. El a explicat că între iunie şi decembrie sistemul a fost testat în peste 30 de misiuni consulare şi a înregistrat 10.000 de apeluri şi 12.500 de e-mailuri.
Call Center-ul va fi funcţional din luna ianuarie 2015 şi va prelua toate apelurile telefonice efectuate de cetăţenii români la numerele deja cunoscute ale secţiunilor consulare ale României din străinătate, iar Mail Center-ul va prelua toate e-mailurile transmise de cetăţenii români la o adresă unică – contact@informatiiconsulare.ro, care se regăseşte la datele de contact pe paginile de web ale tuturor misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare româneşti din străinătate. Cetăţenii români pot, de asemenea, să acceseze portalul www.informatiiconsulare.ro şi să intre în contact cu Centrul Unic direct de pe portal.
Noul serviciu se adresează celor peste 3 milioane de cetăţeni români (grup ţintă) care şi-au stabilit domiciliul ori se află temporar în străinătate, precum şi unui număr de cel puţin 500 de lucrători consulari din cadrul MAE, consuli şi funcţionari consulari, care vor utiliza platforma implementată.
Sistemul integrează următoarele servicii într-un unic punct de contact:
– preluarea într-un mod unitar a cererilor cetăţenilor referitoare la cazuistica specifică pe diverse canale de comunicare: telefon, web, mail, instant messaging. Acolo unde este posibil, cetăţenii vor putea încărca în sistem copii scanate ale documentelor necesare soluţionării cererilor acestora;
– clasificarea şi tratarea cazurilor preluate pe diversele canale de comunicare;
– oferirea de informaţii specifice în cadrul site-ului centrului de contact;
– transmiterea de mesaje automate de răspuns la cazurile semnalate (pe email, telefon) către cetăţeni, acolo unde este posibil.