Transportul public bucureştean, sub ameninţarea grevei
Salariaţii de la Metrorex au făcut, marţi, o grevă de avertisment şi ameninţă cu una generală, din 30 septembrie, dacă nu le vor fi soluţionate revendicările.
Mihai Pelin, 17.09.2013, 11:48
Angajaţii de la metroul din Bucureşti au făcut, marţi, o grevă de avertisment. Garniturile nu au circulat dimineaţa, timp de o oră, însa traficul nu a fost afectat deoarece protestul a avut loc foarte devreme, înainte ca mare majoritate a oamenilor să plece la muncă. Liderii sindicali au precizat că greva a fost generată de eşecul negocierilor cu administraţia cu privire la contractul colectiv de muncă şi solicită implicarea ministrului transporturilor, Ramona Mănescu.
De cealaltă parte, conducerea Metrorex susţine că a dat dovada în permanenţă de disponibilitate şi deschidere în ceea ce priveste negocierea Contractului Colectiv de Munca, în concordanţă cu prevederile legale în vigoare, astfel încât activitatea societatii Metrorex să se desfaşoare normal, fără afectarea publicului călător. Dacă greva de avertisment nu va avea urmări pozitive pentru angajaţi, bucureştenii se pot aştepta şi la întreruperi mai lungi ale circulaţiei metroului. Mai mult, va fi declanşată greva generală, avertizeaza liderii sindicali.
Ion Radoi: “Pe 30 septembrie va continua greva propriu-zisa pe termen nelimitat, şi asta înseamnă că în fiecare zi pâna la ora 16:00 metroul nu va circula. Facem încă o data apel la autorităţi să aplice Constitutia României în primul rând, să permită negocierile contractelor colective de munca, să raspundă la adresele necesare şi să aplice acest drept la negociere.”
Ministerul Transporturilor dezaprobă intenţia de grevă generală şi a cerut administratorului reţelei de metrou soluţii clare de rezolvare imediată a revendicarilor angajaţilor.
Sindicatele susţin că autorităţile trebuie să respecte Legea bugetului, potrivit căreia salariile trebuie indexate cu indicele de inflaţie.
Reţeaua de metrou din Bucureşti are o lungime de aproape 70 de Km, distribuiţi pe 4 linii magistrale, prima fiind inaugurată în 1979. Cea de-a 5-a magistrală, în construcţie, va avea o lungime de 9,6 km.
Revenind la greva generală generală de la metrou anunţată pentru 30 septembrie, sindicatele din transportul de suprafaţă (RATB) au anunţat că se vor solidariza cu aceasta. În aceste condiţii, transportul public în Capitala ar putea fi blocat complet, un coşmar greu de imaginat pentru bucureşteni. Cei din RATB sunt nemulţumiţi că există multe vehicule defecte şi nu sunt piese de schimb pentru ele, iar altele au deficienţe care ar putea fi rezolvate usor, pentru a iesi în traseu.
Totodată, sindicatele critică decizia de restructurare a 20% din posturile de conducere şi execuţie ale Regiei şi cer o întâlnire urgentă cu primarul general al Capitalei, pentru rezolvarea problemelor din transportul public.