Transportatori versus asigurători
Tarifele RCA vor fi mai mici, în calculul acestora ţinându-se cont de anumiţi indicatori ceruţi de transportatorii rutieri, care, după ce au obţinut aceste promisiuni, au încetat protestele care au blocat, joi, capitala şi alte mari oraşe ale României.
Corina Cristea, 16.09.2016, 12:40
Generată de liberalizarea pieţei la care România s-a angajat în
2007, potrivit Autorităţii de Supraveghere Financiară, situaţia poliţelor RCA,
ajunse la tarife şi de 2,5 ori mai mari comparativ cu trimestrul întâi din
2015, intră într-o altă etapă.
Transportatorii rutieri din România au renunţat,
cel puţin pentru moment, la protestele din ultima perioadă, după ce au obţinut
din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară o altă formulă de calcul
pentru tariful RCA. Astfel, cea mai mare poliţă de asigurare RCA, cea pentru un
camion de mare tonaj, va fi de cel mult 7.500 de lei pe an (circa 1700 de euro),
faţă de 20.000 (aproape 4500 de euro) cât era până acum.
În urma întâlnirii cu
reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară s-a stabilit că
elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă
pentru poliţele RCA vor fi frecvenţa şi dauna medie, precum şi trendul
acestora, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţie taxe de maxim
25% şi încărcarea pentru aplicarea sistemului bonus malus. La această
înţelegere s-a ajuns după ce, miercuri, transportatorii rutieri au protestat în
număr mare în Bucureşti, dar şi în alte zeci de oraşe din România, deşi, cu
doar o zi în urmă, executivul dăduse o ordonanţă de urgenţă prin care tarifele
RCA erau îngheţate pentru 6 luni la un tarif de referinţă care urma să fie
anunţat în cel mult o lună de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. La
negocierile de la guvern nu se stabilise, însă, clar care va fi plafonul
daunei, iar aceste incertitudini i-au determinat pe transportatori să vină în
faţa guvernului şi să protesteze până când au ajuns la o înţelegere cu
Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Pentru finalizarea tarifelor de
referinţă se vor organiza grupuri de lucru la care vor fi cooptaţi şi
reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi, a anunţat Autoritatea
de Supraveghere Financiară, iar după ce toate aceste aspecte vor fi puse la
punct, va mai fi nevoie doar de avizul Consiliului Concurenţei şi al Guvernului
pe tarifele convenite.
Anterior acordului la care reprezentanţii
transportatorilor au ajuns cu cei ai Autorităţii de Supraveghere Financiară, preşedintele
Klaus Iohannis a solicitat instituţiilor cu atribuţii în domeniu să reia
dialogul cu transportatorii şi companiile de asigurari astfel încât să fie
clarificate soluţiile pentru deblocarea situaţiei, să se identifice
instrumentele adecvate pentru ca problemele transportatorilor să capete nu doar
o rezolvare imediată, ci una pe termen lung.