Temele pentru acasă şi calitatea învăţământului
Elevii români ar urma să aibă mai puţine teme pentru acasă, graţie unui ordin al ministrului Educaţiei, prezentat miercuri.
Leyla Cheamil, 08.12.2016, 13:10
Nu de puţine
ori, elevii din România s-au simtit copleşiţi, împovăraţi, chiar sufocaţi de
temele pe care dascălii le-au dat să le rezolve acasă, după orele de şcoală. Nu
de puţine ori, copiii au fost nevoiţi să renunţe la timpul dedicat jocului şi
recreerii şi să stea până în miez de noapte pentru a-şi efectua temele pentru a
doua zi.
Această situaţie ar trebui să se schimbe odată cu aplicarea unui ordin
prezentat de ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, în virtutea căruia copiii vor
avea mai puţine teme obligatorii pentru acasă. Potrivit documentului, timpul necesar
realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult 2 ore, însumând
toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în
clasă şi în afara ei, să se încadreze în 5 – 8 ore. La clasa pregătitoare nu se
vor da teme pentru acasă.
Totodată, în perioada vacanţelor, de regulă, nu se
vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial. Acestea
vor fi stabilite diferenţiat, în funcţie de nivelul de pregătire a elevului
astfel: tema obligatorie, care are un nivel mediu de dificultate şi este pentru
toţi elevii clasei, şi tema suplimentară, individuală şi diferenţiată, fără
caracter permanent, pentru situaţii precum activităţi de recuperare şi pentru dezvoltare
cum ar fi pregătirea pentru concursuri.
Secretarul de stat din cadrul
Ministerului Educaţiei, Monica Anisie a precizat ca: Eu, ca
profesor, de fiecare dată când imi raţionalizez timpul, gândesc că nu trebuie
ca elevul meu să lucreze mai mult de 15 minute pentru tema respectivă, pentru
că îl plictisesc, nu îl mai atrag pentru a veni la şcoală cu drag şi de cele
mai multe ori de ce nu recunoaştem adevărul: aceste teme pentru
acasă, de cele mai multe ori, sunt copiate unul de la altul în clasă sau sunt
rezolvate de către părinţi acasă. Ăsta este adevărul.
Cele mai recente studii de specialitate relevă că elevii
supraîncărcaţi cu teme obligatorii au rezultate mai slabe decât ceilalţi şi se
îndepărtează de şcoală, a punctat si ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru. De
asemenea, utilizarea temei ca instrument de pedeapsă este interzisă. Scopul
acestor măsuri este, de altfel, creşterea calităţii învăţământului românesc, în
contextul în care, de mai mulţi ani, se pune problema felului în care trebuie regândit
sistemul pentru a fi mai eficient.
Recent, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică a dat publicităţii studiul PISA 2015,
realizat pe fondul îngrijorărilor cu privire la stagnarea culturii ştiinţifice
a elevilor de pe mapamond. Deşi sub media OCDE la
toate cele trei principale domenii testate – cultură ştiinţifică, lectură şi
matematică – performanţele elevilor din România
s-au îmbunătăţit faţă de evaluările anterioare la ştiinţe şi matematică.
La capitolul lectură, performantele elevilor români au stagnat.