Taxe împotriva poluării auto la Bucureşti
Primarul general al capitalei, Gabriela Firea, promovează proiectul 'Vinieta pentru Bucureşti', astfel încât toate maşinile sub norma de poluare Euro 5 vor plăti o taxă, indiferent de oraşul în care sunt înmatriculate
Mihai Pelin, 22.10.2019, 11:33
De la 1
ianuarie anul viitor, cel puțin un milion de proprietari de mașini ar urma să
plătească o taxă pentru a circula în București sau în centrul orașului, dacă va fi aprobat un proiect anunțat de edilul
Gabriela Firea. Denumit simbolic Oxigen, acesta urmează să-i sufoce însă pe
șoferii cu mașini cu norme de poluare Non-Euro, Euro 1 și Euro 2. Aceste
autoturisme vor avea interzis în centrul Capitalei și vor plăti o taxă ca să
aibă acces în restul orașului. Gabriela Firea nu a uitat nici de vehiculele cu
motorizări Euro 3 sau Euro 4 – acestea pot circula în continuare în zona
centrală, dar numai contracost. Cele cu norma Euro 5
și 6, dar și cele electrice şi hibrid nu plătesc
nimic, pentru că sunt maşini prietenoase cu mediul, spune edilul.
Vinieta pentru Bucureşti va avea
tarife cuprinse între 500 lei (105 euro) şi 1.900 de lei (400 euro) pe an în
funcţie de norma de poluare. Ea se poate achita şi pentru o perioadă mai mică,
de o zi, o lună sau şase luni. Cel
mai mult vor plăti posesorii de autoturisme non-Euro. Astfel, vorbim de un tarif de 15 lei pe zi (3 euro) sau 300 de lei (63 euro) pe lună.
Pentru şase luni vor plăti 1.100 de lei (231 euro), iar pentru un an aproape
2.000 de lei (420 euro). Prețul
scade proporțional cu norma de poluare, iar pentru vehiculele euro 3 se achită
5 lei pe zi sau 700 de lei (147 euro) pe an. Restricţiile
din proiect nu vor fi impuse în zilele de weekend şi în zilele de sărbătoare
legală, dar nici noaptea, între orele 22.00 şi 7 dimineaţa. Sunt exceptate de la plata vinietei mașinile
instituțiilor publice.
Aceasta se
va putea cumpăra prin SMS sau de la benzinării, iar sistemul va fi monitorizat
video. Cei care vor fi prinși că nu au achitat
taxa vor plăti amenzi între 1500 lei (315 euro) și 2000 de lei (420 euro). Sumele încasate vor constitui
venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru
lucrări, investiţii şi proiecte din domeniul protecţiei mediului şi al
mobilităţii urbane, se arată în proiect. Acesta este în dezbatere publică și dacă
se aprobă, ar urma să fie aplicat de la începutul anului viitor. Datele puse la dispoziție de primărie arată că în București și Ilfov sunt înmatriculate
1,6 milioane de mașini. Una din cinci nu va putea circula
prin centrul Capitalei, iar alte peste 650 de mii vor trebui să plătească
vinietă pentru a circula prin oraș, dacă este aprobată taxa.
Pe langă poluare, cu această
măsură se dorește și fluidizarea traficului, spun autoritățile locale. Și
dacă tot vorbim de poluare,
nu trebuie uitat faptul că, în 2018, primăria Capitalei cumpăra 400 de autobuze turcești, diesel,
deși la licitație au participat și firme celebre cu modele electrice. Acuzată direct pentru
rezultatul licitației, Gabriela Firea a replicat că decizia a aparținut
exclusiv specialiștilor din instituție. Autobuze electrice circulă deja în
Cluj-Napoca (centru), oraș care se gandește
să treacă la cele cu hidrogen. Realimentarea
unui astfel de autobuz durează aproximativ 7 minute.