TAROM repatriază pasagerii abandonaţi de Blue Air
Continuă repatrierea românilor abandonaţi pe aeroporturile din Europa de operatorul aerian privat Blue Air.
Bogdan Matei, 12.09.2022, 11:15
E greu de imaginat, zilele acestea, un brand mai impopular în
România decât acela al operatorului aerian privat Blue Air. Rămas fără bani, acesta
a abandonat mii de pasageri pe aeroporturile din toată Europa. Guvernul de la
Bucureşti a alocat cinci milioane de lei (echivalentul a circa un milion de
euro) din Fondul de rezervă, pentru acoperirea cheltuielilor cu repatrierea
românilor blocaţi în străinătate. Banii trebuie apoi recuperaţi în întregime de
la operator – a subliniat premierul Nicolae Ciucă.
Şi ministrul
Transporturilor, Sorin Grindeanu, i-a îndemnat pe pasagerii batjocoriţi să
ceară despăgubiri operatorului aerian şi să caute alte variante pentru a reveni
în ţară, având în vedere că TAROM, compania de stat care îi repatriază pe o
parte dintre ei, nu are cum să opereze
toate zborurile anulate de Blue Air.
Din opoziţie, fostul ministrul al Transporturilor, liderul USR, Cătălin Drulă, îl acuză pe Grindeanu că ştia despre situaţia de la Blue
Air, dar nu le-a spus şi românilor să nu-şi cumpere bilete. Astfel, mii
de oameni au rămas cu banii daţi – adaugă Drulă, care mai afirmă că se minte
în spaţiul public şi se spune că vor lua banii, dar nu mai au ce să ia de la
Blue Air. Blue Air este în faliment, nimeni nu-şi va mai vedea banii de
acolo.
Până acum, mii de oameni au cerut
ajutor pentru a se întoarce în România, iar TAROM a făcut câteva zboruri
speciale, cele mai multe în Grecia. Iniţial, Blue Air a decis să suspende până,
pe 12 septembrie, toate cursele programate, din cauza blocării conturilor sale de
către Administraţia pentru Fondul de Mediu, la care are o datorie de peste 28 de
milioane de lei. Potrivit datelor furnizate chiar de către Blue Air,
suspendarea zborurilor a însemnat anularea a 400 de curse, pentru care aveau bilete
peste 54.000 de călători. Acum, operatorul aerian ar intenţiona să reia zborurile
abia pe 10 octombrie, deşi autorităţile i-au deblocat conturile.
Şeful
Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia
Constantinescu, a spus că instituţia pe care o conduce ia în calcul să depună o
plângere penală împotriva companiei Blue Air. El a declarat că operatorul
aerian a dovedit, deja, că nu îi pasă de drepturile pasagerilor. ANPC a
sancţionat în urmă cu două luni compania pentru că, de la începutul anului, ar
fi anulat numeroase zboruri, decizie care a afectat zeci de mii de pasageri.
Blue Air este cea mai mare companie aeriană românească după numărul de pasageri
transportaţi, cu un model de business Ultra – Low – Cost. În cei 17 ani de activitate,
Blue Air a transportat peste 32 de milioane de pasageri şi a zburat peste 340
milioane de kilometri, precizeaza un comunicat al operatorului aerian. În
vremuri normale, acest comunicat ar fi părut un bilanţi de etapă. Acum sună a
epitaf.