Subvenții mai mari pentru mașinile electrice
Guvernul de la Bucureşti a decis să crească valoarea sprijinului acordat pentru achiziţia de maşini electrice, după ce o înjumătăţise anul trecut, ceea ce a dus la contracţie severă a pieţei auto româneşti.

Sorin Iordan, 10.04.2025, 11:33
Martie 2025 a fost a treia lună consecutivă cu rezultate foarte slabe pentru înmatriculările de maşini electrice în România. Astfel, deşi a fost înregistrată o creştere de 19,5% a numărului de înmatriculări în luna precedentă faţă de perioada similară din 2024, cuantumul autoturismelor integral electrice a scăzut cu aproape 60%, iar acest segment a ajuns la o cotă de piaţă de doar 2,7 procente, potrivit datelor Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări.
În acest context, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunţat că a decis majorarea ecotichetului pentru Programul Rabla Electric la 37.000 de lei, respectiv 7.500 de euro. Anul trecut valoarea acestui voucher a fost de aproximativ 25.000 de lei, circa 5.000 de euro. Demnitarul a spus că Guvernul a decis să finanţeze anul acesta cu 10.000 de lei (2.000 euro) achiziţia de autoturisme cu motoare termice convenţionale, cu 12.000 de lei (2.500 euro) pe cele hibride şi cu 15.000 de lei (3.000 euro) pe cele hibride plug-in. El a mai arătat că, începând de anul acesta, în România, doar la uzina Ford din Craiova sunt produse trei modele de autoturisme electrice.
Totodată, Fechet a spus că îşi doreşte ca o parte însemnată a bugetului Rabla Plus să nu mai meargă în afara Uniunii Europene, în state precum China, ci să rămână în ţară. La nivel general, înmatriculările de autovehicule noi în România au crescut cu 3,3% în martie 2025 faţă de martie 2024, însă au scăzut cu 12,9% în comparaţie cu februarie 2025. Autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice 100% şi hibride plug-in, precum şi cele integral hibride, care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă, deţin o cotă de piaţă de 25,6%, cu peste 14 puncte procentuale mai mult decât cota deţinută de motoarele diesel.
În primele trei luni ale acestui an, cele mai vândute autoturisme integral electrice sunt au fost Dacia Spring, cu peste de 1.000 de unităţi şi o scădere de 17,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 162 de unităţi şi Leapmotor T03 cu 132 de unităţi. Situaţia înmatriculărilor de maşini electrice în România este considerată catastrofală pentru electromobilitate de către preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, Dan Vardie. Acesta a spus că fără creşterea valorii ecotichetului în cadrul Programului „Rabla” şi fără măsuri care să asigure consumatorilor predictibilitate privind acest sprijin, până în 2030, România riscă să rămână pe ultimul loc în Uniunea Europeană în acest domeniu.
Piața mașinilor electrice din România a scăzut cu circa 30% anul trecut, după ce valoarea voucherului „Rabla” pentru mașini electrice a fost redusă la la 25.000 de lei (5.000 euro) de la 50.000 de lei (10.000 euro) în 2023.