Strategie pentru scăderea abandonului şcolar
Guvernul a aprobat o strategie pentru scăderea abandonului şcolar în România.
România Internațional, 04.06.2015, 13:10
Guvernul
român a adoptat miercuri o strategie pentru reducerea numărului de tineri care
renunţă la şcoală după ciclul gimnazial. La nivelul UE, România are una din
cele mai mari rate de părăsire timpurie a sistemului de învăţământ.
În 2013,
aceasta a fost de 17,3%, ceea ce a plasat România pe locul al cincilea, după
Italia, Portugalia, Spania şi Malta. Strategia îşi propune reducerea treptată,
cu 6%, până în 2020, a numărului tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de
ani care au terminat doar opt clase şi nu au urmat nici o altă formă de
şcolarizare sau formare profesională. Potrivit documentului, fenomenul de
părăsire timpurie a şcolii predomină mai ales în rândul unor grupuri aflate în
situaţie de risc cum ar fi tinerii din comunităţile rurale, tinerii provenind
din familii cu venituri modeste, romi şi alte minorităţi, precum şi la elevii
care au repetat cel puţin un an sau care au abandonat şcoala. Autorităţile
atrag atenţia că părăsirea timpurie a şcolii are implicaţii sociale şi
economice importante. Astfel, tinerii aflaţi în această situaţie sunt
predispuşi riscului asociat şomajului sau celui de a câştiga mai puţin odată ce
găsesc un loc de muncă.
Estimările legate de competenţele necesare în Europa
arată că, în viitor, doar unul din 10 locuri de muncă va putea fi accesat de o
persoană care a părăsit timpuriu şcoala. Strategia conţine patru piloni şi şase
programe reprezentative, care includ mecanisme, măsuri de prevenire,
intervenţie şi compensare. Executivul îşi propune să asigure accesul fiecărui
copil la o formă de învăţământ sau formare profesională cel puţin până la
vârsta de 16 ani şi absolvirea clasei a 10-a.
Pilonul I se concentrează pe asigurarea
accesului la o educatie de calitate pentru toţi copiii, prin
intermediul a două programe. Ele vizează creşterea accesului la îngrijire şi educaţie
timpurie a copiilor, extinderea furnizării de servicii de educatie timpurie
pentru copiii sub 3 ani , respectiv asigurarea unui învăţământ primar şi
gimnazial de calitate.
Pilonul II are în vedere asigurarea
finalizării învăţământului obligatoriu de către toţi copiii. În această etapă
se va urmări, între altele, dezvoltarea sistemelor de avertizare şi de
intervenţie timpurie pentru a identifica copiii aflaţi în situaţii de risc de a
abandona şcoala, respectiv extinderea măsurilor de prevenire şi remediere,
inclusiv a programului ‘Şcoală după şcoală’.
Pilonul III vizează reintegrarea în sistemul educaţional a persoanelor
care au părăsit timpuriu şcoala, prin intermediul Programului ‘A doua şansă’. Ultimul pilon urmăreşte
dezvoltarea sprijinului instituţional adecvat, prin crearea
unui mediu favorabil implementării, monitorizării şi evaluării strategiei.