Semnarea primelor contracte prin PNRR
Guvernul anunţă că au fost semnate primele contracte finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă
Mihai Pelin, 08.06.2022, 11:44
La București au fost semnate primele şapte contracte finanţate
prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă încheiate între autorităţi
locale şi Ministerul Dezvoltării. Acestea vizează reabilitarea şi modernizarea
unor şcolii şi primării şi creşterea eficienţei termice a unor sedii
administrative. Prezent la eveniment, premierul Nicolae Ciucă a precizat că mai
sunt în aşteptare alte 1.430 de proiecte, în valoare totală de peste 2,4
miliarde de euro. El a dat asigurări că toate comunităţile locale, indiferent
de regiune sau de apartenenţa politică a primarului, au şanse egale de
finanţare prin PNRR.
Nicolae Ciucă Întreg procesul de
depunere a proiectelor şi de eligibilitate s-a făcut într-o manieră cât se
poate de transparentă şi de modernă, folosindu-se o platformă digitală. Prin
această procedură asigurăm mecanisme moderne prin care să facilităm atât
accesul autorităţilor locale, cât şi să demonstrăm cetăţenilor români că pot să
aibă încredere în angajamentele pe care ni le-am asumat. Premierul a
mai spus că executivul lucrează la cea de-a doua cerere de finanţare care să
fie transmisă Comisiei Europene pentru ca România să beneficieze integral de
suma de 10 miliarde de euro alocată pentru acest an. Cu finanţare de la
Bruxelles este şi o bună parte din autostrada Moldovei (A7), care leagă sudul de nordul României și care
are în total aproape 440 km, până la granița cu Ucraina. Tronsonul de la
Ploiești până la Pașcani, circa 320 de km, este finanțat prin PNRR. Compania Naţională de Drumuri a semnat contractul pentru
prima secţiune Ploieşti-Buzău (60 km), de aproape 4 miliarde de lei (cca.800
milioane euro), precum şi pentru execuţia sectorului de mijloc al acesteia,
Mizil-Pietroasele (28 km). Toate lucrările trebuie terminate până în august 2026, pentru
a fi decontate prin PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru
relansarea economiilor post-pandemie.
Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a cerut
Companiei de Drumuri să semneze contractele pentru toate cele 13 loturi până la
sfârşitul anului, un calendar extrem de greu de respectat, tinând cont de faptul
că nu au fost lansate încă licitațiile, care pot fi contestate. Autostrada Moldovei va prelua mare parte din traficul de pe actualul E85, un
drum național cu câte o
bandă pe sens și un acostament puțin mai lat, folosit adesea neregulamentar de
către șoferi drept încă o bandă de circulație. Din punct de vedere al accidentelor, acesta este, în
prezent, cel mai periculos din întreaga țară. Autostrada
Moldovei este prima din România care se va adapta cât mai mult normelor
europene de mediu. Astfel, ea va avea amenajate pe traseu 24 de spaţii
destinate încărcării autoturismelor electrice, vor fi plantate 65 de loturi de
perdele forestiere anti-înzăpezire pe o lungime totală de peste 63 de km şi pe
o suprafaţă de 160 de hectare, iar drumurile tehnologice vor putea fi folosite
şi ca piste pentru biciclete.