Școala românească post-pandemie
După mai bine de un an pe care elevii din România l-au parcurs aproape în totalitate online, ministrul Educației își exprimă optimismul privind revenirea la normalitate.
Daniela Budu, 24.05.2021, 11:44
Examenele naţionale se vor susţine la datele planificate cu prezenţa fizică, oricare va fi situaţia – a anunțat ministrul român al educaţiei, Sorin Cîmpeanu. El a precizat, la un post privat de televiziune, că vor fi organizate două sesiuni, atât la Evaluarea Naţională, cât şi la Bacalaureat. Pe 22 iunie începe Evaluarea Naţională. Elevii care nu se vor putea prezenta atunci la examen o vor face după două săptămâni de la această dată. Prima sesiune a Bacalaureautului va începe pe 28 iunie, iar a doua va fi la mijlocul lunii august. Mai mult, Sorin Cîmpeanu s-a declarat optimist în ceea ce priveşte începerea anului şcolar 2021/2022 pe data de 13 septembrie, cu prezență fizică la școală. Până atunci, Ministerul Educaţiei încurajează organizarea taberelor de vară în care să se facă şi ore remediale,pentru recuperarea materiei pierdute.
Între timp, în România, doar 7% din numărul total de elevi mai participă la cursuri online, după ce la mijlocul săptămânii trecute au revenit fizic la şcoală aproximativ 100.000 de copii din clasele de gimnaziu și de liceu. Acest lucru a fost posibil după ce rata de incidență a cazurilor de Covid-19 din toate județele țării a scăzut sub unu la mie. Potrivit datelor oficiale, 270 de elevi din totalul celor peste 2,7 milioane care au putut merge fizic la şcoală erau confirmaţi săptămâna trecută cu Covid-19. Aceleași date arată că peste 55.000 de elevi de 16, 17 şi 18 ani s-au vaccinat până acum împotriva virusului. Sorin Cîmpeanu a adăugat că unul dintre lucrurile câștigate în această pandemie a fost îmbunătăţirea abilităţilor digitale ale elevilor şi profesorilor și conştientizarea importanţei predării digitale, acolo unde ea se potriveşte.
Totuși, Sorin Cîmpeanu vorbește despre pierderile majore în ceea ce privește sistemul de învățământ:
Pe lângă pierderile educaţionale, au fost dificultăţi în planul tulburărilor socio-emoţionale, tulburări, anxietate, sunt elemente prezente după această perioadă de criză în România, precum în orice alte ţări. Este corect, pierderile, deşi sunt foarte mari, nu pot fi recuperate în cele aproape cinci săptămâni de şcoală care au mai rămas. O recuperare trebuie să se încerce, însă sunt convins că nu sunt cadre didactice care îşi pot închipui că vor recupera multe luni în câteva săptămâni. Această recuperare trebuie să fie făcută gradual. În ceea ce privește profesorii, aceștia rămân în continuare cea mai numeroasă categorie socio-profesională vaccinată. Potrivit datelor oficiale, sunt circa 160.000 de angajaţi din învăţământ vaccinați până acum, iar ministrul Educaţiei anunță că se are în vedere organizarea unor caravane de vaccinare, în special în mediul rural, unde rata de imunizare în rândul cadrelor didactice este mai mică decât în mediul urban.