Scenarii pentru redeschiderea şcolilor
Majoritatea şcolilor românești s-ar putea redeschide din 8 februarie.
Roxana Vasile, 15.01.2021, 11:41
Majoritatea
şcolilor din România s-ar putea redeschide fizic din 8 februarie, odată cu
începerea semestrului al doilea – a anunțat președintele țării, Klaus Iohannis,
la bază, cadru didactic. Nuanțarea informației se impune, însă, din start: dacă
situaţia epidemiologică generată de noul coronavirus nu se va înrăutăţi. De
aceea, o decizie finală va fi luată pe 2 februarie, într-o nouă şedinţă de
evaluare asemenea celei pe care șeful statului a avut-o, joi, cu premierul
Florin Cîțu şi cu miniştrii Sănătăţii şi Educaţiei, Vlad Voiculescu, respectiv
Sorin Cîmpeanu. Președintele Iohannis a precizat că elevii ar urma să revină în
clase pe baza unui model în trei culori, exersat, deja, în toamnă, la începutul
acestui an școlar, care ţine cont de rata de infectare din fiecare localitate.
Klaus
Iohannis: ʺScenariul verde: toţi merg la şcoală. Scenariul
galben: grădiniţele, clasele I-IV, a VIII-a şi a XII-a merg la şcoală,
celelalte clase stau în online. Scenariul roşu: când se depăşeşte numărul de 3 (n.r.
cazuri la mia de locuitori), la început rămân acasă copiii din clasele V-VIII
şi liceele, dar continuă să meargă grădiniţele şi clasele primare. Atunci
când se ajunge la rata de infectare de peste 6, localitatea se carantinează,
şcolile se închid.ʺ
În învăţământul
universitar, care se bucură de autonomie, decizia de reluare a cursurilor în
amfiteatre va fi luată de fiecare instituție în parte, însă – a spus Klaus
Iohannis – universitățile se pot ghida după scenariul stabilit pentru
învăţământul preuniversitar. Consiliul Național al Elevilor nu poate să fie
decât mulțumit că descentralizarea pe care o dorea în privința redeschiderii școlilor
ar putea funcționa, din nou, din 8 februarie. Consiliul a atras, în trecutul
apropiat, atenția că şcoala online este obositoare, ineficientă şi complet
nesustenabilă pe termen lung, dar și că numeroşi elevi, în special din mediile
defavorizate, nu au acces la educaţie, pentru că nu au computere sau conexiune
la internet. Să spunem aici doar că, în România, din martie anul trecut, cu
excepția a nici două luni – în perioada septembrie-noiembrie – copiii nu mai
merg la școală, cursurile desfășurându-se exclusiv online !
UNICEF a pledat, la
rându-i, pentru menţinerea şcolilor deschise sau pentru redeschiderea acestora
peste tot în lume, în caz contrar consecinţele putând fi multiple și
devastatoare, iar World Vision România a punctat că lacunele majore și
abandonul școlar pot afecta o generație întreagă. Fost ministru al
Educației și actual rector al Școlii Naționale de Studii Politice și
Administrative (SNSPA), Remus Pricopie a cerut ca subiectul redeschiderii
şcolilor să fie tratat corect, realist și cu responsabilitate, pentru a nu fi
create, totuși, aşteptări neîntemeiate în rândul elevilor, profesorilor și părinţilor.