Salarizarea din Învăţământ, în discuţie
Camera Deputaţilor de la Bucureşti a adoptat o nouă propunere legislativă privind plata salariilor profesorilor. Votul final va fi dat de Senat.
Daniela Budu, 08.11.2017, 12:12
Plata salariilor
pentru angajaţii din învăţământ ar urma să se facă, din 2018, de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, nu de la primării, ca în prezent, potrivit
unei propuneri legislative adoptate, marţi, de Camera Deputaţilor de la
Bucureşti. Totodată, proiectul stabileşte că plata sumelor aferente celor care
au câştigat în instanţă drepturi salariale restante se va face în mod eşalonat,
timp de cinci ani.
Preşedintele Comisiei pentru Învăţământ, deputatul PSD,
Camelia Gavrilă, a explicat: În esenţă, este vorba de translarea
salarizării personalului din învăţământ pe filiera Ministerul Educaţiei -
inspectorate şcolare şi apoi unităţi, tocmai pentru că în experienţa anterioară
s-a constatat că au existat întârzieri, dificultăţi, alte motive care sunt
exterioare procesului instructiv-educativ, şi de asemenea plăţile acelea
eşalonate, pe care le solicită colegii din educaţie şi, de asemenea, şi
sindicatele.PNL şi USR, în
opoziţie, au votat împotriva proiectului.
Deputatul liberal, Raluca Turcan, a
susţinut că, prin acest demers, se renunţă la principiul autonomiei şi
descentralizării în educaţie, iar plata drepturilor băneşti ale profesorilor se
amână. Raluca Turcan: Practic,
primarii şi responsabilii cu finanţarea infrastructurii şcolare de la nivelul
autorităţilor publice vor rămâne doar cu banii, fără nici măcar o mică pârghie
de a monitoriza managementul şcolar.
Încă din 2007, de când a
aderat la Uniunea Europeană, România şi-a pierdut constant profesorii. Motivul – ei nu sunt
plătiţi în ţară aşa cum ar merita, drept care profesia de dascăl este
neatractivă pentru tinerii performanţi sau cu vocaţie pentru această meserie.
De la şcoli primare până la universităţi, unităţile de învăţământ din România
se confruntă cu o lipsă acută de personal, cadrele didactice plecând nu doar în
străinătate, ci şi în mediul privat autohton, care le oferă salarii şi de cinci
ori mai mari. În ultimii ani, formaţiunile care s-au succedat la putere au
încercat, adesea fără foarte mare succes, să remedieze situaţia: s-a mers de la
promisiuni de măriri salariale şi creşteri efective, până la facilităţi
profesionale şi logistice.
Cât priveşte elevii, din datele unui proiect al
ministerului de resort, pus în dezbatere publică, mai mult de jumătate dintre
ei învaţă fie în şcoli supraaglomerate, fie subutilizate. Aproximativ 30 la
sută dintre şcolile din România nu au grup sanitar în interior, iar peste 40 la
sută dintre clădirile în care funcţionează şcoli sunt amplasate în zone cu risc
seismic ridicat. În această situaţie, Ministerul de resort vrea să modernizeze
infrastructura în domeniu, să construiască sau să reabiliteze campusuri
şcolare. Tot Ministerul a lansat şi
o consultare publică cu privire la temele pentru acasă ale elevilor, în scopul corectării
unor disfuncţionalităţi semnalate. Cadrele didactice, părinţii şi elevii îşi
pot exprima punctul de vedere prin completarea unor chestionare online până pe
20 noiembrie.