România și siguranța rutieră
Sistemul ʺe-SIGURʺ de radare fixe este funcțional pe drumurile din România.
Roxana Vasile, 09.01.2025, 11:35
Numărul morţilor în accidente rutiere a scăzut uşor în 2023, faţă de 2022. Cu toate acestea, România contabilizează, în continuare, multe victime pe şosele. Potrivit datelor cuprinse în Buletinul siguranţei rutiere întocmit de Poliţia Română, în 2023 şi-au pierdut viaţa 1.500 de persoane, cele mai multe dintre ele fiind pietoni. De asemenea, au fost răniţi grav aproximativ 3.500 de oameni. Cele mai multe dintre cele aproximativ 4.500 de accidente rutiere grave au avut loc în mediul rural.
În peste jumătate din cazuri, vina a aparţinut şoferilor, cele mai frecvente motive generatoare de accidente rutiere grave fiind neadaptarea vitezei la condiţiile de drum, dar şi abaterile bicicliştilor. Cu alte cuvinte, circulația neregulamentară a pietonilor și viteza excesivă a automobiliștilor sunt cele mai frecvente două cauze de producere a accidentelor rutiere grave în România.
Pentru reducerea numărului lor, Poliţia Rutieră a început, deja, să monitorizeze traficul printr-un nou sistem de supraveghere – ʺe-SIGURʺ. Funcţional, deocamdată, doar pe autostrăzile A1 Bucureşti-Piteşti şi A2 Bucureşti-Constanţa, precum şi pe DN2 – E85, în judeţul Vrancea, sistemul folosește dispozitive radar de tip pistol, cu cameră de filmat, montate pe trepied, vizibile pe marginea drumurilor. Înregistrările sunt analizate de polițiști, iar dacă se constată încălcarea legislației rutiere, atunci șoferul va primi amenda acasă, prin poștă, fără a mai fi nevoie de oprirea lui în trafic.
Aviz amatorilor: creşterea salariului minim brut pe economie a determinat şi creşterea punctului de amendă, astfel că cea mai mică sancţiune contravenţională pleacă de la 405 lei şi poate ajunge la peste 20.000 lei. De știut și că aplicarea sancţiunilor contravenţionale se face, conform legii, gradual, aşa că, pe baza verificărilor făcute în baza de date, un şofer care nu a mai fost sancţionat anterior poate primi doar un avertisment, în timp ce un altul poate fi sancţionat mai aspru.
Funcționarea sistemului ʺe-SIGURʺ nu se va limita doar la cele două autostrăzi și un drum național mai sus menționate. Poliția a anunțat că amplasarea radarelor fixe va continua etapizat pe zeci de drumuri din zonele cu risc rutier ridicat din întreaga ţară. Potrivit legii de înființare a ʺe-SIGURʺ, se urmărește reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu 2019, a numărului persoanelor decedate și cu 50% a numărului persoanelor grav rănite în accidente rutiere.