România şi fondurile europene
Comisarul pentru Politici Regionale, Corina Creţu, aflată într-o vizită oficială la Bucureşti, a discutat cu responsabili din domeniu despre Master Planul de transport al Romaniei pentru următorii 7 ani.
România Internațional, 11.03.2015, 13:17
Comisia Europeană va contribui până în 2020 cu 6,8 miliarde de euro pentru proiectele de infrastructură cuprinse în Masterplanul de Transport al României, a anunţat, marţi, la Bucureşti, comisarul european pentru Politici Regionale, Corina Creţu, după discuţii cu ministrul de resort, Ioan Rus. Potrivit Dnei Creţu, Comisia Europeană este foarte interesată de Master Planul General de Transport al României, deoarece este un document strategic şi reprezintă o pre-condiţie pentru accesarea fondurilor UE pentru marile proiecte de transport în perioada 2014 – 2020.
Corina Creţu: ”Din punctul nostru de vedere, al Comisiei, prioritatea numărul unu a Master planului este să asigure realizarea la timp în primul rând a proiectelor din cadrul reţelei principale TEN-T, reţeaua de transport transeuropeană”.
În al doilea rând, a mai spus Cretu, Comisia se aşteaptă ca documentul să identifice proiectele cele mai importante pentru reţeaua TEN-T extinsă, proiecte care, la rândul lor, pot beneficia de finanţare europeană. Aceasta înseamnă că Master Planul-ul trebuie să implice proiectele cele mai importante din punct de vedere economic şi să se asigure că ele vor beneficia de susţinere financiară nu numai pentru realizare, ci şi pentru întreţinere, a explicat Creţu. Ea a subliniat că Masterplanul nu se referă doar la actuala perioada de finanţare, adică la următorii şapte ani, ci la dezvoltarea economică a României pentru următorii 15 – 20 de ani.
Comisarul pentru politici regionale a mai spus că oficialii de la Bruxelles aşteaptă ca România să depună varianta finală a acestui document şi şi-a exprimat speranţa ca acesta să fie gata luna viitoare, astfel încât în mai să fie semnat Programul Operaţional Infrastructură Mare.
La rândul său, ministrul transporturilor, Ioan Rus, a precizat că a fost elaborată lista de proiecte pe toate domeniile de transport, respectiv rutier, naval, feroviar, naval, aerian, cuprinse în Master Planul General de Transport. Potrivit acestuia, proiectele vor fi finanţate în proporţie de 25% cu bani europeni, 15% va fi cofinanţare de la bugetul de stat, iar diferenţa pina la 100% va fi asigurată din credite de la Banca Europeană de Investiţii şi BERD.
În plus, a mai spus ministrul, a fost aprobată în Guvern o contribuţie suplimentară de şapte miliarde de euro astfel încât România să poată începe încă din 2015 un număr cât mai mare de proiecte. Rus a mai spus ca reprezentantii Ministerului vor avea discuţii tehnice. miercuri şi joi, la Bruxelles, cu oficiali ai CE pe marginea variantei finale a Master Planului de Transport al României şi a Strategiei de Implementare a proiectelor, documentul cheie care stabileşte prioritizarea proiectelor, etapizarea în timp şi structura surselor de finanţare pentru fiecare proiect în parte.