Români la Cannes
La Cannes, s-a deschis cea de-a 67 a ediţie a Festivalului de film, la care este prezentă şi România.
Valentin Țigău, 15.05.2014, 12:24
Festivalul de Film de la Cannes şi-a deschis, miercuri seară, cea de-a 67-a ediţie, cu proiecţia lungmetrajului „Grace de Monaco”, având-o în rolul principal pe actriţa Nicole Kidman. Filmul, prezentat în afara competiţiei, s-a aflat în centrul unor polemici cu moştenitorii prinţesei Grace, care invocă o deformare a adevărului istoric. El vorbeşte despre criza unui cuplu căsătorit de la începutul anilor 60, în contextul politic al disputei dintre Franţa şi Monaco şi insistă asupra rolului prinţesei în conflictul dintre generalul Charles de Gaulle şi prinţul Rainier al III-lea.
Un alt lungmetraj controversat este “Welcome to New York”, cu Gerard Depardieu, inspirat din scandalul legat de fostul director al FMI, Dominique Strauss Kahn. Anul acesta, trofeul “Palme dOr” e disputat de producţii din Belgia, Rusia, SUA, Marea Britanie, Turcia, Japonia şi Mauritania. Până pe 25 mai, sunt aşteptate pe covorul roşu, numeroase vedete între care Catherine Deneuve, Tommy Lee Jones, Guillaume Canet şi Marion Cotillard, înconjurate de mii de specialişti în cinematografie şi jurnalişti.
Este motivul pentru care France Presse caracterizează ediţia drept una a exceselor. Timp de 12 zile, vor fi vizionate aproximativ 1.700 de filme, dintre care doar 18 sunt în competiţia oficială pentru Trofeu. De asemenea, cinefilii vor putea vedea o avalanşă de filme, în diferite secţiuni – “La Quinzaine de Realisateurs”, “La Semaine de la Critique” şi “Un certain regard”. Ultima, dedicată tinerelor talente, programează şi scurtmetrajul românesc „Trece şi prin perete”, regizat de Radu Jude.
Cineastii din statul vecin, Republica Moldova, vor fi reprezentaţi pe Croazetă de regizorul de origine română Dumitru Grosei. Scurtmetrajul „Cadoul”, turnat în România, va fi proiectat la Cannes pe 18 mai.
Şi la Cinemateca Română din Bucureşti are loc, zilele acestea, o sesiune de filme dedicată avangardei cinematografice europene (1919-1939). În prim plan, se află filmografia regizorului francez de origine română, Isidore Isou, parintele lettrismului. Acesta a fost prezent în 1951, la Cannes, cu un film experimental care a primit premiul publicului, pentru avangardă. Cea mai mare performanţă a filmului românesc la Cannes este, însă, trofeul Palme dOr câştigat, în 2007, de regizorul şi scenaristul Cristian Mungiu, cu pelicula „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”.