Reglementări privind taximetria
Au intrat în vigoare modificările aduse de Guvernul de la Bucureşti la legea care reglementează activitatea de taximetrie
Bogdan Matei, 16.05.2019, 11:40
Pe piaţa românească a taximetriei s-a instalat un armistiţiu fragil. Modificările operate de Guvern la legea care reglementează acest domeniu au intrat în vigoare. Adoptate ca urmare a protestelor vehemente ale taximetriştilor aşa-zicând profesionişti, acestea elimină sintagma în mod repetat, despre care poliţiştii spuneau că împiedică sancţionarea în mod real a şoferilor ce făceau taximetrie mascată, cu sau fără ajutorul aplicaţiilor pentru telefoanele mobile. De acum, un conducător auto care face transport de persoane contra cost, dar fără licenţă de taximetrie clasică, poate fi amendat pe loc, iar maşina sa nu mai poate fi folosită pentru jumătate de an.
Purtătorul de cuvânt al Brigăzii Rutiere din Poliţia Bucureşti, Andra Arsintescu, pentru Radio România În cazul în care nu au autorizaţie de transport în regim taxi sau închiriere, se vor sancţiona cu amendă cuprinsă între 25.000 de lei (peste 5000 de euro) şi 50.000 de lei (peste 10 mii), iar în cazul în care autorizaţia de taxi sau închiriere nu este valabilă, sancţiunea este cuprinsă între 1.000 (circa 200 de euro) şi 5.000 (circa o mie) de lei. Pe lângă sancţiunile acesta, se suspendă şi dreptul de a utiliza autovehiculul, ridicându-se şi plăcuţele cu numerele de înmatriculare, pe o perioadă de şase luni.
Membrii Executivului au dat asigurări că vor emite un nou act normativ care să reglementeze piaţa de transport alternativ, de tip Uber sau Clever. Un astfel de proiect încă este în lucru la Ministerul Transporturilor, întârzierea fiind provocată, spun reprezentanţii acestuia, de căutarea unor soluţii juridice care să asigure un regim nediscriminatoriu pe piaţă. Reprezentanţii aplicaţiilor alternative de taximetrie afirmă că activitatea lor nu va fi închisă, dar că rămâne la latitudinea şoferilor dacă mai ies sau nu pe traseu. Sancţiunile aspre pentru utilizatorii platformelor digitale ce intermediază curse au apărut după luni de presiuni insistente ale companiilor de taximetrie clasică. Mii de angajaţi ai acestora, cu tot cu maşinile din dotare, au pichetat, în repetate rânduri, sediul Guvernului, pentru a cere eliminarea concurenţei, pe care o calificau drept neloială. Ceea ce, cu un termen generic, ei numeau şoferii Uber nu aveau obligaţii legale similare cu ale taximetriştilor şi, mai grav, veniturile lor nu erau fiscalizate.
Războiul taxiurilor a provocat pasiuni şi printre clienţi. Mulţi acuză proasta creştere a taximetriştilor clasici, evaziunea pe care ei înşişi o practică neeliberând bonuri fiscale. Sunt, de asemenea, celebre şmecheriile la care recurg aceştia pentru a lua mai mulţi bani, fie urmând trasee ocolite, fie modificând contorul de la bord cu celebrul dispozitiv contrafăcut, numit argotic ,,maimuţa, care măreşte artificial costul călătoriei.