Reglementări privind evidenţa populaţiei
Deputații români au decis criterii clare pentru eliberarea cărților de identitate și a vizelor de reşedinţă.
Daniela Budu, 04.05.2023, 12:15
Camera Deputaţilor de la București a adoptat, miercuri,
în calitate de for decizional, o lege care vizează îmbunătăţirea calităţii
serviciilor de evidenţa persoanelor şi crearea de facilităţi cetăţenilor români
la obţinerea actelor de identitate. Astfel, documentul prevede, între altele,
că la o adresă nu mai pot fi înregistrate cu cartea de identitate mai mult de
zece persoane. Limita nu se aplică,
potrivit noii legi, în cazul proprietarului sau membrilor familiei extinse.
Prin familie extinsă se înţelege titularul dreptului locativ, soţul, soţia
acestuia, rudele titularului şi cele în linie colaterală până la al patrulea
grad inclusiv’, arată documentul. Nerespectarea acestei prevederi se
sancţionează cu amendă de la 75 lei (15 euro) la 150 lei (30 euro).
Deputatul
social-democrat Viorel Sălan, unul dintre iniţiatorii proiectului, spune că se
impunea îmbunătăţirea legislaţiei în domeniu.
Viorel Sălan: Poate
că este cel mai grăitor, constatând că la începutul acestui an, într-unul din
sectoarele Capitalei existau într-o singură locaţie circa 18.000 de persoane
care aveau viza de reşedinţă.
La rândul său, deputatul AUR Titi Stoica
consideră că actualele modificări ale legii nu sunt suficiente și este nevoie
şi de alte schimbări în legislație.
Noua lege mai prevede că
cererea pentru eliberarea cărţii electronice de identitate se soluţionează de
către orice serviciu public comunitar de Evidenţă a Persoanelor, indiferent de
locul de domiciliu sau de reşedinţa persoanelor fizice. Conform
noii legi adoptate, persoanele fizice considerate defavorizate care nu pot face
dovada adresei de domiciliu vor fi înregistrate pe baza unui certificat
eliberat de unitatea administrativ-teritorială care indică adresa la care este
stabilit domiciliul lor. Potrivit inițiatorilor proiectului, și schimbarea domiciliului va fi mult
mai flexibilă de acum. Noua legislație
prevede că persoanele fizice care găzduiesc alte persoane care nu și-au
înregistrat adresa de reședință reală în cartea de identitate, trebuie să se
prezinte alături de acestea la serviciul public comunitar responsabil pentru
a-și da consimțământul pentru cazare. Această obligație se aplică atunci când
persoanele fizice cazează în mod continuu alte persoane pentru o perioadă mai
mare de 30 de zile.
Cât privește persoanele fizice care locuiesc la o altă
adresă decât cea înscrisă în cartea de identitate, acestea trebuie să se
adreseze serviciului public comunitar de evidență a persoanelor. Ele trebuie
să-si actualizeze adresa sau să își înregistreze domiciliul în termen de 15
zile de la mutare și să solicite înscrierea în cartea funciară.