Reglementări electorale
Guvernul României a emis o Ordonanţă de urgenţă privind operaţionalizarea Registrului Electoral şi desfăşurarea alegerilor din mai pentru Parlamentul European.
Roxana Vasile, 06.02.2014, 13:09
În an electoral încărcat, Guvernul de la Bucureşti se pregăteşte de organizarea mai multor scrutine cu miză importantă atât la nivel naţional, cât şi european: alegerile europarlamentare la finele lunii mai, scrutinul pentru alegerea preşedintelui ţării în noiembrie, precum şi un referendum vizând modificarea Constituţiei. Prin Ordonanţă de urgenţă, Executivul de la Bucureşti a decis operaţionalizarea Registrului electoral, precum şi modificarea legii privind organizarea şi buna desfăşurare a alegerilor pentru Parlamentul European.
Bază de date în format electronic administrată de Autoritatea Electorală Permanentă, Registrul electoral cuprinde datele de identificare ale tuturor cetăţenilor români cu drept de vot, inclusiv ale celor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate. Numele şi prenumele alegătorului, data naşterii, adresa de domiciliu sau de reşedinţă, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate – toate aceste informaţii se regăsesc în Registrul electoral. Actualizat permanent la nivelul primăriilor, în acest Registru sunt introduse persoanele care împlinesc 18 ani. Din el sunt, totodată, radiate cele decedate sau care şi-au pierdut dreptul de a vota.
Fiecare alegător poate să verifice on-line dacă este înscris în Registrul electoral. Poate şi să solicite înregistrarea în această bază de date cu adresa de reşedinţă. Este cazul inclusiv al românilor cu domiciliul sau reşedinţa peste hotare, precum şi al celor aflaţi temporar în străinătate. La cererea lor, se pot înscrie în Registru cu datele corespunzătoare ultimei adrese de domiciliu sau de reşedinţă.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului stabileşte, deci, că listele electorale permanente vor fi întocmite de primari pe baza acestui Registru, care va fi utilizat la toate tipurile de procese electorale, nu numai la alegerile parlamentare, cum se întâmpla până acum. Toţi cetăţenii cu drept de vot sunt înscrişi în Registrul electoral şi vor figura în listele electorale permanente” – dă asigurări Guvernul, care precizează că Ordonanţa de urgenţă nu aduce nicio îngrădire sau restrângere a dreptului de vot.
Aceeaşi Ordonanţă stipulează şi că Autoritatea Electorală Permanentă achiziţionează aplicaţiile şi serviciile informatice utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării la alegerile din acest an pentru desemnarea reprezentanţilor României în Parlamentul European. Totodată, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale va asigura serviciile de telefonie specială şi de comunicaţii de voce şi date, necesare birourilor electorale, la acelaşi scrutin.