Reglementarea activităţii de taximetrie alternativă
Proiectul de OUG pentru transportul alternativ a fost pus în dezbatere publică până pe 3 iunie.
Daniela Budu, 24.05.2019, 11:22
Proiectul de
Ordonanţă de urgenţă a Guvernului privind reglementarea activităţii de
ridesharing în România a fost pus în dezbatere publică. După mai multe zile de
discuţii, reprezentanţii companiilor de transport alternativ au anunţat că au
ajuns, joi, la un acord cu reprezentanţii Guvernului în ceea ce priveşte
proiectul de Ordonanţă de urgenţă dedicat aplicaţiilor de profil din România.
Noile reglementări vor asigura condiţii egale de autorizare între aplicaţiile
de transport alternativ şi companiile de taxi.
Potrivit textului, deţinătorii aplicaţiilor
vor fi obligaţi să obţină autorizaţie de la Ministerul Comunicaţiilor, iar
şoferii parteneri vor respecta cerinţele tehnice şi juridice similare cu cele
ale taximetriştilor. Autorizaţia
devine valabilă după plata de către operator a unui tarif de autorizare de
50.000 de lei către ministerul de resort. Totodată, operatorul va trebui să
obţină şi o autorizaţie pentru transportul alternativ de la agenţia teritorială
a Autorităţii Rutiere Române (ARR) din judeţul sau municipiul Bucureşti, unde
îşi are sediul sau domiciliul după caz. Autorizaţia de transport alternativ se
eliberează pentru o perioadă de 3 ani, după plata de către operatorul de
transport alternativ a unui tarif de 300 de lei. Autoturismele cu care se
efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească mai multe condiţii: să
aibă maxim 5 locuri; să aibă inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la
fiecare 6 luni; la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice
privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform
destinaţiei; să deţină copia conformă a autorizaţiei pentru transportul
alternativ.
De asemenea, în trafic, autoturismele acceptate pe platforma
digitală vor avea afişate pe parbriz, un ecuson, numărul de înmatriculare al
autoturismului şi denumirea platformei. Documentul mai precizează că şoferii
care nu vor avea autorizaţie vor fi sancţionaţi cu amendă. În România, sute de mii de oameni au semnat o
petiţie pentru reglementarea de urgenţă a serviciilor de ridesharing. Potrivit
acestora, efectele lipsei de reglementare s-au regăsit în faptul că mii de
şoferi nu mai au venituri, iar 2,5 milioane de utilizatori fie nu pot găsi o
maşină, fie trebuie să plătească costuri şi de trei ori mai mari. Acest
proiect de ordonanţă de urgenţă a apărut după ce companiile de transport
alternativ au cerut reglementarea serviciilor lor pentru a putea funcţiona în
continuare. De partea lor, companiile de taximetrie din România, criticate
constant pentru slaba calitate a serviciilor, acuză firmele de ridesharing că
funcţionează ilegal.