Reformarea sistemului 112
Secretarul de stat în Ministerul de Interne de la Bucureşti, Raed Arafat, a anunţat măsuri de reformare a sistemului de urgenţă 112.
Roxana Vasile, 08.08.2019, 11:49
Sistemul unic
al apelurilor de urgenţă 112,
gestionat de Serviciul secret de Telecomunicaţii Speciale, nu este perfect, dar nici nu se poate spune că este
neperformant, ar fi incorect! Zilnic sunt primite mii de apeluri şi mare parte
a lor, dacă nu chiar toate, sunt tratate corespunzător. Declaraţia, relativ contradictorie, aparţine secretarului
de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, cel care a fost însărcinat, acum
mai bine de o săptămână, de premierul Viorica Dăncilă, să coordoneze o comisie interinstituţională
al cărei scop este să găsească soluţii urgente pentru eficientizarea timpilor
de răspuns în situaţii critice la nivelul întregului aparat de stat.
O astfel
de situaţie critică s-a petrecut, pe 25 iulie, la Caracal, în sudul României,
unde – vă reamintim – o
adolescentă de 15 ani, răpită şi
violată, a sunat disperată, de trei ori, la 112 pentru a cere ajutor.
Poliţiştilor le-au trebuit
nouăsprezece ore să depisteze casa suspectului şi să intre înăuntru, spre
stupoarea, dar şi furia opiniei publice. Or, declarând că nu va permite
nimănui să se joace cu siguranţa şi cu vieţile oamenilor, premierul Dăncilă a
cerut măsuri urgente.
Astfel că, pe principiul ‘niciun sistem nu este
infailibil’, secretarul de stat Raed Arafat a anunţat paisprezece măsuri de
reformare a serviciului 112. Într-o declaraţie de presă susţinută, miercuri
seară, la sediul Guvernului, el a precizat că zece dintre acestea vor fi
aplicate în cel mult douăsprezece luni, iar patru sunt gândite pe termen mediu -
între 12 luni şi 36 luni şi pe termen lung – până la 60 de luni.
Pe termen
scurt, potrivit oficialului român, trebuie îmbunătăţită legislaţia pentru
urgentarea sistemului de localizare, iar în acest sens este propus proiectul
unei ordonanţe de urgenţă care se referă şi la cartelele PrePay. Raed Arafat: A fost făcută o analiză pe primele şase luni ale acestui an. Din cele
47,7% apeluri non-urgente, 52,86% au fost abuzive, iar 81% din cele abuzive au
fost realizate de pe cartele PrePay. În ordonanţă, referirea la cartelele
PrePay este doar în contextul apelării numărului 112. Atunci, furnizorul de
telefonie mobilă divulgă datele proprietarului cartelei PrePay.
Alte
măsuri care urmează să fie adoptate pe termen scurt sunt încheierea unui
protocol de colaborare cu Google, testarea şi ulterior operaţionalizarea
sistemului de tip AML – Advanced Mobile Location, reconfigurarea
infrastructurii de către operatorii de telefonie mobilă şi promovarea
aplicaţiei Apel 112, dezvoltată de către STS, astfel încât ea să funcţioneze ca
o măsură temporară până la implementarea AML. Pe termen mediu şi lung se va
urmări formarea de specialişti în sistemul 112 şi înmulţirea centrelor din ţară
pentru pregătirea acestora.