Raport european privind calitatea produselor
Un raport european confirmă dublul standard în calitatea produselor alimentare din UE.
Roxana Vasile, 19.06.2018, 12:38
Ceea ce românii remarcaseră demult a fost, în cele din urmă, convenit şi la Bruxelles: calitatea unor produse alimentare comercializate în ţări din Estul Uniunii Europene, inclusiv în România, dar şi în Bulgaria, Slovacia, Ungaria sau Polonia, este inferioară celei pe care o au produse similare vândute în Vest. Oficiali din toate aceste state est-europene au solicitat, în trecut, Uniunii să nu mai permită multinaţionalelor să folosească ingrediente de calitate inferioară pe pieţele mai ieftine în care fac livrări.
Cu titlu de exemplu, din 29 de alimente studiate, anul trecut, la Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară din Bucureşti, 9 prezentau diferenţe. Printre acele alimente se numărau conserve de peşte, şuncă, bacon şi parizer. Zilele acestea, un raport dezbătut de deputaţii din Comisia pentru Protecţia Consumatorilor din Parlamentul European arată că problema dublei calităţi a fost semnalată în ţări din Europa de Est, iar fenomenul trebuie cunoscut la toate nivelurile, pentru a face presiuni asupra producătorilor.
Căci, întrebarea care se naşte automat este dacă a existat intenţia acestora de a-i înşela pe consumatori. Este nevoie, totodată, de modificarea legislaţiei în ceea ce priveşte etichetarea produselor, pentru că – mai spun în raport eurodeputaţii – nu trebuie să existe diferenţe la produsele care sunt comercializate cu acelaşi ambalaj, dar în ţări diferite.
De altfel, discuţia trebuie să plece de la chestiunea unui tratament egal de care trebuie să se bucure toţi consumatorii Uniunii Europene. În plus, eurodeputaţii mai susţin că testele de calitate trebuie să fie extinse şi la alte produse, nu doar la cele alimentare, pentru că, şi în aceste cazuri, se constată diferenţe. Potrivit corespondentului Radio România la Bruxelles, măsurile luate la nivelul Parlamentului European se adaugă celor anunţate, deja, de Comisia Europeană, care a publicat o nouă metodologie de comparare a calităţii produselor alimentare vândute pe teritoriul Uniunii Europene.
Această nouă metodologie vrea să clarifice şi să consolideze drepturile consumatorilor, interzicând practicile de aplicare a unor duble standarde în materie. Autorităţile naţionale care se ocupă cu siguranţa alimentară şi protecţia consumatorilor au obligaţia de a se asigura că alimentele introduse pe piaţa unică respectă reglementări stricte în materie de securitate. Iar consumatorii trebuie să fie informaţi şi nu trebuie să fie induşi în eroare de ambalaj.
Sub coordonarea Centrului Comun de Cercetare, laboratoare din mai multe state membre ale Uniunii vor aplica această metodologie într-o campanie de testare paneuropeană, pentru a colecta date cu privire la amploarea problemei reprezentate de dublul standard de calitate a produselor. Primele rezultate ar urma să fie disponibile la sfârşitul acestui an.