Radio România – 90 de ani
Radio România a împlinit, pe 1 noiembrie, 90 de ani de la prima emisie. Un parcurs în care s-a adaptat, permanent, provocărilor unei lumi aflate într-o continuă schimbare.
Mihai Pelin, 01.11.2018, 12:15
La un deceniu după primul război mondial, când au intrat sub autoritatea Bucureştiului toate provinciile cu populaţie majoritar românească stăpânite până atunci de imperiile multinaţionale vecine, România îşi oferea cel mai eficient mijloc de comunicare din epocă – Radioul – singurul capabil să pătrundă în fiecare colţ al ţării întregite. La 1 noiembrie 1928, emitea, în premieră, „Societatea de Difuziune Radiotelefonică din România”, „Alo, aici Radio Bucureşti” fiind primele cuvinte rostite pe calea undelor de primul preşedinte al instituţiei, fizicianul Dragomir Hurmuzescu.
De la bun început proiectat ca un mijloc de informare, educare şi divertisment, Radioul public românesc emite, practic, continuu de 90 de ani. A trebuit mereu să se adapteze editorial, plătind uneori tribut politicului, dar a supravieţuit de fiecare dată schimbărilor radicale de regim pe care le-a suportat România în acest interval – de la democraţia interbelică la dictaturile de dreapta din preajma şi din timpul celui de al doilea război mondial şi de la despotismul comunist la democraţia restaurată în decembrie 1989.
Radio România se adresează întregii societăţi, tuturor generaţiilor, tuturor gusturilor și, de-a lungul vremii, a încercat să-și păstreze imaginea unui post național, public, echidistant. În ţară, canalelor „Actualităţi”, „Cultural”, „Muzical” şi „Antena Satelor” li se adaugă studiourile regionale şi locale, posturile de pe internet pentru copii şi tineret. Radioul public românesc a început să difuzeze emisiuni și pentru străinătate, încă din anii ’30.
Astăzi, Radio România Internaţional încearcă să facă actualitatea şi valorile româneşti inteligibile pentru străini şi să cultive ataşamentul faţă de Patrie al tot mai numeroasei diaspora. Radio România Internațional difuzeaza emisiuni în 11 limbi străine (arabă, chineză, engleză, ebraică, franceză, germană, italiană, sârbă, spaniolă, rusă, ucraineană), precum şi în română şi dialectul aromân.
În prezent, Societatea Româna de Radiodifuziune este cotată drept cea mai credibilă şi importantă instituţie media din ţară, prin numărul de ascultători care aleg, zilnic, programele sale, prin campaniile în care se implică şi prin proiectele culturale de anvergură pe care le dezvoltă. Audienţa zilnică a programelor Radio România însumează peste 4,5 milioane de ascultători, iar cota de piaţă este de circa 30%.
Cu prilejul aniversării a 90 de ani de la înfiinţarea postului public de radio, ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a conferit Emblema de Merit Partener pentru Apărare clasa I postului Radio România Actualităţi. Înalta distincţie a fost conferită în semn de apreciere pentru sprijinul constant oferit în promovarea imaginii Armatei României. Totodată, ca o recunoaştere a celor nouă decenii de când se află în serviciul public, Radio România a primit și un trofeu în cadrul Galei Filmelor Bucureştene, acordat de către Camera de Comerţ a municipiului Bucureşti.