Radio România, 86 de ani
La 1 noiembrie, Radio România aniversează 86 de ani de la prima emisiune. Moment de bilanţ dar şi de reflecţie cu privire la misiunea jurnalistului de astăzi.
Valentin Țigău, 31.10.2014, 12:46
De 86 de ani, Radio România vorbeste serios. Este deviza care, dincolo de adevărul intrinsec pe care îl conţine capătă, la fiecare 1 noiembrie, valoare de simbol aniversar.
Născut într-o perioadă de pionierat a comunicaţiilor radio, aliniat avansului tehnic şi nevoii crescânde de informaţie a românilor, Radioul românesc are o poveste fascinantă. În cei 86 de ani de existenţă, el a fost în mijlocul tuturor evenimentelor importante din istoria României. Chiar şi în conditii de război, difuzarea programelor a fost asigurată fără întrerupere. Pe 23 august 1944, aici s-a difuzat mesajul regelui cu privire la întoarcerea armelor impotriva Germaniei fasciste, iar în decembrie 1989, Radio România a fost locul de unde au răsunat primele voci ale revolutiei anticomuniste. Aşa a fost construit Radio România, spune preşedintele director general al instituţiei, Ovidiu Miculescu: “De când a început, din 1928, Radio România aşa a fost construit: serios, onest, fără frivolităţi, fără speculaţii, fără chestiuni facile. Prin misiunea lui publică, dar şi prin rolul activ pe care l-a avut şi-l are în societate, Radio România nu poate fi altfel. Imaginati-va ce-ar fi, într-o situatie complicată pentru România, situatii care s-au întamplat, de-a lungul timpului, Radio România să nu trateze serios anumite lucruri, ori să fie înclinat într-o parte sau alta – mesajul s-ar duce alterat către întreaga ţară. Încrederea extraordinară pe care românii o au în Radio România, în postul public, se bazează tocmai pe aceste atribute.”
În primul an de existenţă, la Radio România lucrau doar căteva zeci de persoane. Astazi, instituţia numără peste două mii de salariaţi care deservesc posturile naţionale România Actualităţi, România Cultural, România Internaţional, Antena Satelor, România Muzical, postul de radio Chişinău, pentru românii din Republica Moldova, studiouri regionale, formaţii muzicale, agenţie de presă, editură. Pentru cei care lucrează în acest vast sistem, cuvântul de ordine este profesionalismul, aşa cum subliniază şi Ovidiu Miculescu: “Cred că de aici vine forţa radioului public. Sunt oameni bine pregătiţi, cu experienţă, oameni extrem de responsabili, oameni dedicaţi profesiei şi cred că doar aşa se poate. Acesta este profilul jurnalistului din Radio România. Să nu uităm că postul public se raportează exclusiv la români. Pe ei îi servim şi cu ei nu putem să ne jucăm, niciodată.“
La 86 de ani, Radio România se impune în peisajul mediatic românesc prin echilibru, constanţă, eficienţă, trăsături care îl definesc şi îi asigură continuitatea într-un peisaj mediatic în schimbare.