Rabla Plus, un buget record
Autorităţile române încearcă să împrospăteze parcul auto din ţară.
Bogdan Matei, 20.03.2024, 11:45
Încă pauperă în raport cu alte state membre ale Uniunii Europene, România are un parc auto dominat, statistic, de maşini vechi şi poluante, multe aduse, la mâna a doua, din Occident. Şi, de ani buni, autorităţile încearcă să amelioreze starea de lucruri prin aşa-numitul program Rabla, prin care şoferii sunt încurajaţi, cu diferite bonusuri, să renunţe la maşinile vechi şi să achiziţioneze unele noi, ce respectă normele ecologice. Încurajator e că, de pildă, nivelul achiziţiilor de vehicule electrice a urcat continuu. De la 39 de bucăţi în 2016 la peste 2.400 în 2020. În 2021 – peste 10.000, în 2023 – peste 11.000.
În toţi aceşti ani, mai spun autorităţile, au fost finanţate peste 38.000 de autoturisme pur electrice. Ministerul Mediului de la Bucureşti a lansat, marţi, programul Rabla Plus 2024, care alocă un miliard de lei (echivalentul a circa 200 de milioane de euro), o sumă record, pentru autoturisme electrice şi plug-in hybrid.Fondurile alocate atât pentru persoane juridice, cât și pentru instituții de stat s-au epuizat în mai puțin de două ore de la lansarea programului, conform datelor analizate de presa economică.
Programul Rabla pentru anul acesta a fost inaugurat de ministrul Mediului, Mircea Fechet, la fabrica Ford Otosan din Craiova , primul producător de vehicule electrice din România. Mircea Fechet: „Şi pentru că discutăm de acest buget-record de un miliard de lei, el se corelează foarte bine cu un alt element de noutate, la fel de important, respectiv faptul că aici, în România, la fabrica Ford, se va produce în curând primul autoturism electric. Este o veste extraordinară pentru calitatea aerului din România şi este o veste extraordinară, sunt convins, pentru economia românească, în general.” Sunt convins, mai afirmă ministrul Fechet, că unul dintre motivele principale pentru care românii au ales să achiziţioneze o maşină electrică a fost şi faptul că statul le-a acordat bonificaţii.
Concernul turcesc este un investitor strategic în regiune, iar una din cele mai verzi fabrici ale companiei este cea din Craiova – susţine, la rândul său, preşedintele Ford Otosan România, Mujdat Tiryaki. Potrivit statisticilor furnizate de producător, la fiecare 61 de secunde o maşină părăseşte poarta fabricii din Craiova, unde se produc mai mult de 1.000 de motoare în fiecare zi. Tot la Craiova, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, Laurenţiu Neculaescu, a menţionat că programul Rabla Clasic a împlinit 20 de ani. În acest timp, ministerul Mediului a reuşit să scoată din circulaţie peste un milion de autovehicule vechi, poluanteşi s-au cumpărat peste 700.000 de maşini noi.