Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

„Publicul plăteşte şi noi îi dăm calitate”

Preşedintele-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, se află de un an la conducerea SRR.

„Publicul plăteşte şi noi îi dăm calitate”
„Publicul plăteşte şi noi îi dăm calitate”

, 18.10.2013, 09:15

Ovidiu Miculescu, preşedintele SRR: Sursa principală de venit e taxa radio. Publicul plăteşte şi noi îi dăm calitate



Preşedintele-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, se află de un an la conducerea SRR. El a vorbit într-un interviu acordat DC News despre proiectele Radio România, audienţele înregistrate şi sursele de finanţare ale radioului public. Miculescu spune că, deşi în epoca digitalizării, Radio România este pe plus, cunoaşte un trend ascendent de audienţă şi conduce piaţa la capitolul market share pe indicatori naţional, urban, dar şi în Capitală.



Cum reuşeşte radioul să reziste în epoca video?



– Spre deosebire de celelalte medii, numai radioul poate fi “consumat” în timp ce faci şi altceva! Radioul este mobil, merge cu tine peste tot, te însoţeşte când conduci, când alergi sau pedalezi cu căştile in urechi, când lucrezi, când găteşti, când navighezi pe mare sau… pe internet, când stai înghesuit in autobuzul 133. Radioul este prima medie electronică de impact care a apărut şi cu siguranţă va “muri” ultimul daca asta se va întâmpla vreodată. Mai mult, nu aş numi această perioadă epoca video, ci epoca platformei comune, a device-ului unic, cu ajutorul căruia ai acces simultan la voce, muzică, date şi imagine. Unii spun ca radioul este “bătrâna doamnă”, alţii spun ca resursa lui este inepuizabilă pentru că are capacitatea de a se reinventa mereu… În orice caz, in lume, pe mapamond statisticile spun ca oamenii ascultă radio într-un procent de trei ori mai mare decât cei care privesc televizorul; vă întreb… chiar şi atunci când navigaţi pe net sau lucraţi pe computer… dumneavoastră ascultaţi radio sau priviţi un film? Radioul îl poţi asculta oriunde şi oricând şi îl receptezi complet, continuu, îţi intra în minte şi în suflet; urechea este mult mai performantă decât ochiul… urechea nu are pleoapă.



Cum a ajuns SRR pe plus? Nu ar trebui să folosească toate resursele pe care i le acordă legea? Cum va trece în epoca digitalizării, internetului, multiplexoarelor?



– Radio România se finanţează, in principal, din taxa radio, cea mai mica din Europa, de altfel. O parte vine de la buget cu destinaţie foarte precisa pentru transmisie şi relee (emiţătorii din teritoriu), o altă parte pentru formaţii muzicale şi Radio România Internaţional si o foarte mica parte vine din publicitate. Deci sursa principală este taxa radio. Ascultătorii ne finanţează si pentru ei muncim. Iar faptul că realizăm un produs media foarte bun se reflectă în audienţele mari pe care Radio România le înregistrează zilnic. Într-un cuvânt publicul ne finanţează şi noi îi întoarcem programe de calitate care plac si sunt ascultate (avem aproape cinci milioane de ascultători pe zi). Gestionam banul public cu mare responsabilitate şi încercăm permanent să fim echilibraţi şi eficienţi. Când am preluat anul trecut mandatul, Societatea Romana de Radiodifuziune era pe minus, şi… mai mult, era şi pe un trend descendent de audienţă care dura de ceva timp; am găsit soluţii manageriale optime, am redus cheltuielile şi am crescut veniturile. Acum suntem în creştere de audienţă, conducem piaţa în termeni de market share pe indicatorii naţional, urban si Bucureşti si operam pe un plus financiar dublat de un cashflow foarte bun. E o munca grea, e complicat, societatea e mare şi are inerţii mari, în primul rând de mentalitate şi capacitate de adaptare la prezent şi la criteriile unei pieţe media concurenţiale. Radioul este o industrie, nu e un hobby. Radioul se administrează şi se conduce pragmatic, nu emoţional, se bazează pe cercetare, pe obiective şi criterii de performanţă şi se raportează permanent la public. Radio România are o misiune publica de îndeplinit si face asta echilibrat, modern, dedicat, profesionist si eficient. Mă întrebaţi cum vom trece in faza digitalizării, a internetului, a multiplexelor… Radio România a trecut deja: emitem digital, experimental ce-i drept si doar in Bucureşti. Suntem prezenţi in zona de on line cu toate posturile noastre, cu Rador, cu Orchestrele si Corurile Radio si cu teatrul radiofonic. Aici, în ceea ce priveşte mediul on line eu sunt încă nemulţumit pentru ca nu performăm aşa cum ar trebui, dar vă asigur ca vom performa şi în aceasta zona. Cat despre multiplexuri… aşteptăm şi noi să se întâmple ceva, să demareze odată activitatea operatorilor, oricare vor fi ei, numai sa pornească odată si noi vom fi acolo.



Cum rezistă în Republica Moldova?



– Radio Chişinău reprezintă un proiect foarte important pentru Radio România. Consiliul de Administraţie a luptat mult pentru ca acest proiect sa prindă viata, sa ajungă in eter si sa repare o nedreptate care durează din 1940…. Radio Chişinău a fost primul studio de radio regional al Radioului public romanesc. Înfiinţat în 1939, acest post de radio a funcţionat doar un an si… in 1940, odată cu trecerea trupelor sovietice pe acolo, pilonul pe care erau antenele sa fie dărâmat, clădirea incendiata si colegii noştri împuşcaţi… În buzunarul de la piept al unui bărbat împuşcat si aruncat intr-o groapa comuna din fata clădirii arse a fost găsită legitimaţia de angajat al radioului. Exista marturii, fotografii, certitudini… jertfe. Radio Chişinău trebuia repornit, era o datorie pe care trebuia să o îndeplinim, şi astăzi el funcţionează intr-un mediu complicat, cu nostalgii şi orgolii, cu peste 15 posturi in limba rusa… Radio Chişinău realizează programe serioase, informează corect si echilibrat, promovează si susţine limba romana, istoria comună, tradiţiile, valorile naţionale şi orientarea pro europeană. Anul trecut, la 1 Decembrie, de ziua Radio Chişinău au fost peste 20.000 de oameni care au sărbătorit împreună cu noi, în Piaţa Centrala, acest moment important. E un semn bun, nu? Un lucru aş mai avea de adăugat aici, vreau să mulţumesc Comisiilor de Cultură din Camera Deputaţilor şi Senat pentru că au ajutat Radio România sa clarifice situaţia juridica a Radio Chişinău – să nu uitam ca acest post este într-un alt stat, sub o altă legislaţie, cu toate dificultăţile ce decurg de aici.



Cum a fost concertul orchestrei Radio la Shanghai?



– A fost un succes pe care ni l-am dorit, dar care a depăşit aşteptările tuturor. Muzica lui Enescu dar mai ales Ciocârlia lui Grigoraş Dinicu În versiunea special orchestrată pentru acest festival şi magistral interpretată de violonistul Gabriel Croitoru, acompaniat de Orchestra Naţională Radio, dirijată de Tiberiu Soare, a entuziasmat publicul de la Shanghai Oriental Art Center. Acolo, concertul nostru s-a desfăşurat în ajunul închiderii evenimentului muzical cu cea mai lungă tradiţie din China – Shanghai Spring International Music Festival, sărbătoare organizată din 1960.


De altfel, toate evoluţiile în context internaţional ale orchestrelor şi corurilor radio au avut rezonanţă si mai ales… remanenţă, fie că s-au desfăşurat la Bucureşti sau oriunde in lume, fie ca vorbim despre Festivalul RADIRO, Festivalul Enescu, Shanghai Spring Festival, Balchik Classic Days…



Pe ce se bazează succesul în asociaţiile internaţionale de profil?



Secretul succesului este implicarea constanta Şi profesionalismul. Organismele internaţionale nu premiază diletantismul si nu funcţionează pe pile. Dacă SRR nu ar fi menţinut o activitate susţinută în cadrul organismelor audiovizuale internaţionale, în momentul de faţă nu s-ar bucura de o poziţie privilegiată. Astăzi avem membri in principalele comisii de specialitate ale EBU, deţinem de 13 ani preşedinţia comisiei radio la URTI si suntem de 5 ani membri ai comitetului director al COPEAM. În spatele acestui succes se afla ani de munca asidua, zeci de evenimente internaţionale organizate de instituţia noastră. Locurile pe care le deţinem la ora actuala in ierarhia mondiala de profil sunt comparabile cu cele deţinute de marile posturi publice din vestul Europei. Această activitate si vizibilitate crescuta a determinat conducerea Asia – Pacific Broadcasting Union (ABU) sa ne invite sa devenim membri asociaţi ai acestui important forum de cooperare mondială din zona Asia – Pacific (230 posturi de radio şi televiziune cu audienţă de aproape 4 miliarde de ascultători şi telespectatori).


Si tot mulţi ani de munca si viziune constantă se află în spatele faptului ca, an de an, la Paris, premiile radio ale celui mai mare concurs audiovizual le Grand Prix International URTI sunt decernate in cadrul unei ceremonii în care Radio România deţine rolul principal.


Faptul că suntem permanent implicaţi în construcţia unor evenimente internaţionale de prestigiu, in special in zona de cultura – Festivalul Internaţional al Orchestrelor Radio, Grand Prix Nova – primul festival internaţional de teatru radiofonic din România, schimburile internaţionale de concerte şi înregistrări, înalta calitate a concertelor Orchestrei Naţionale Radio ridicate constant pe platforma de sharing EBU, toate acestea contribuie la corecta noastră poziţionare in comunitatea internaţionala de profil.



Care sunt acţiunile mai puţin cunoscute ale radio, dar importante?



– Oh, aici sunt multe de spus. Sunt cazuri În care proiectele generate de Radio România şi-au depăşit în notorietate părintele. Chiar daca acum evoluează independent în mediile cărora le-au fost dedicate, publicul continua sa le asocieze cu numele nostru: Ora de educaţie muzicală în şcoli, Ascultă 5 minute de muzică clasică, Ora de educaţie teatrală sunt proiecte generate de Radio România Cultural şi Radio România Muzical prin care noi ne-am dus concret către ascultătorii tineri, fie în clasele din şcoli, fie în laboratoare sau în sălile de festivităţi, acolo unde acestea se mai găsesc, fie în spaţii neconvenţionale – mall-uri, aeroporturi. Pretutindeni am încercat să construim o relaţie prietenoasă între o temă culturală, dar deopotrivă educativă, şi publicul tânăr.


Alte proiecte despre care as vrea sa va vorbesc sunt Turneele Radio România Cultural: Duelul viorilor, Pianul călător, Vioara lui Enescu la sate. Încercăm prin intermediul unei poveşti să atragem un public cât mai larg către cultura de calitate. Unele dintre aceste proiecte cultural-educative au o importantă componentă socială: fiecare ediţie a turneului Pianul călător s-a finalizat cu încredinţarea pentru 3 ani a unui pian de concert din partea Radio România unei comunităţi urbane mici, care nu avea un astfel de instrument; Vioara lui Enescu la sate aduce, de fiecare dată, un recital de muzică clasică susţinut de violonistul Gabriel Croitoru şi pianistul Horia Mihail în comunităţi rurale defavorizate. În multe cazuri, am ajuns la oameni care nu văzuseră niciodată, în realitate, o vioară sau un pian. Vin acolo, în câte un cămin cultural comunal, oameni din mai multe sate. Vin şi stau nemişcaţi, mai bine de o oră, vrăjiţi de muzică. Spuneţi-mi, cine mai face discret astfel de gesturi culturale azi în România?


Târgul Gaudeamus Radio România – cel mai mare târg de carte din România, aflat anul acesta la a 20-a ediţie, îşi completează acţiunea principală cu seria de campanii Cărţile se întorc acasă. Cea mai recentă campanie a adunat peste 9.000 de volume ale căror destinaţii au fost cele două biblioteci, cea şcolară şi cea comunală din localitatea Costache Negri (judeţul Galaţi), biblioteci care au fost distruse în totalitate de inundaţii. Nici asta nu se vede, nu ne umflăm în pene ca alţii, dar se întâmplă şi e bine că putem să o facem. Şi lista poate continua cu excepţionalele apariţii ale Editurii Casa Radio: carte tipărită, audiobook-uri, compact discuri.


În tot ceea ce face, în tot ceea ce se vede sau nu se vede, Radio România serveşte misiunea publică şi milioanele de ascultători care vin zilnic pe frecvenţele noastre.



Sursa: DC News, interviu de Ion Voicu

Ligia Deca, sursa foto: deca.ligia/facebook com
În actualitate vineri, 06 septembrie 2024

Cum începe școala?

Siguranţa în şcoli şi măsurile de prevenţie pentru reducerea cazurilor de violenţă şi pentru combaterea consumului de substanţe interzise...

Cum începe școala?
sursa foto gov ro
În actualitate joi, 05 septembrie 2024

Noi măsuri bugetar-fiscale

Guvernul României a aprobat, prin ordonanţă de urgenţă, o serie de măsuri care vizează, în principal, îmbunătăţirea colectării...

Noi măsuri bugetar-fiscale
A 8-a Reuniune Ministerială a Proiectului „Coridorul Verde”, între Guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Ungariei (sursa foto: Facebook / Ministerul Energiei - România)
În actualitate miercuri, 04 septembrie 2024

Discuții privind Coridorul verde

Transportatorul național român de energie Transelectrica şi firmele omoloage din Georgia, Azerbaidjan şi Ungaria au semnat un acord de asociere...

Discuții privind Coridorul verde
Camera Deputatilor (sursa foto: cdepro)
În actualitate marți, 03 septembrie 2024

Priorități parlamentare

Senatorii şi deputaţii de la București şi-au reluat activitatea, luni, în sesiunea de toamnă. Este ultima din această legislatură,...

Priorități parlamentare
În actualitate luni, 02 septembrie 2024

La Chișinău, de Ziua Limbii Române

Preşedintele României, Klaus Iohannis, a mers în weekend la Chişinău, în Republica Moldova, pentru a se întâlni cu omologul moldovean Maia...

La Chișinău, de Ziua Limbii Române
În actualitate vineri, 30 august 2024

Concursul Internaţional George Enescu 2024

Ultima zi a verii calendaristice aduce cu ea deschiderea Concursului Internaţional George Enescu, la Ateneul Român din Bucureşti. Ajuns la cea...

Concursul Internaţional George Enescu 2024
În actualitate joi, 29 august 2024

Calendarul alegerilor prezidenţiale

Guvernul român a adoptat, miercuri, calendarul pentru alegerile prezidenţiale din acest an, la o săptămână după ce stabilise şi calendarul...

Calendarul alegerilor prezidenţiale
În actualitate miercuri, 28 august 2024

Republica Moldova, 33 de ani de independenţă

În 1991, după eşecul forţelor conservatoare de a prelua puterea la Moscova, Parlamentul de la Chisinau s-a întrunit, la 27 august, pentru a...

Republica Moldova, 33 de ani de independenţă

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company