Protestele transportatorilor din România
Mii de transportatori români au protestat, miercuri, în principal, faţă de scumpirea poliţelor RCA şi majorarea accizelor la carburanţi. Li s-au alăturat şi fermierii.
Roxana Vasile, 11.01.2024, 11:33
2024
este, în România, anul tuturor celor patru tipuri de scrutine electorale -
parlamentar, europarlamentar, prezidențial și local. Or, pentru niciunul din
partidele în prezent la Putere protestele sociale nu sunt o bucurie.
Dimpotrivă! Decizii de dată recentă ale social-democraților și liberalilor, dar
și nemulțumiri mocnite, acumulate în timp, riscă să le perturbe unele planuri
electorale, spre satisfacția și eventual beneficiul Opoziției. După ce 2023 a
fost presărat de greve, mitinguri, marșuri sau pichetări având drept protagoniști
reprezentanți din numeroase categorii sociale, 2024 debutează sub semnul
protestului spontan al transportatorilor. Mii de șoferi de camioane au
circulat, miercuri, cu viteză redusă şi aproape că au blocat drumurile
naţionale şi centurile marilor oraşe, nemulțumiți, în principal, de scumpirea
poliţelor RCA şi de majorarea accizelor la carburanţi. Chiar dacă plafonate,
asigurările RCA sunt foarte mari, pentru că falimentul marilor companii de
profil din 2022 şi 2023 s-a repercutat asupra tarifelor actuale.
Iată ce
declară unul din transportatorii participanți la protest, Constantin Dogărescu: Protestăm împotriva condiţiilor în care ne-a adus guvernarea din
România, a triplării impozitării pentru întreprinderile mici şi mijlocii. De la
1 la 3% să se tripleze impozitarea? Nu s-a întâmplat în nicio ţară din lume.
Pentru preţurile mari la asigurări – noile
tarife sunt foarte mari pentru categoria B0. Pentru un cap tractor ajunge să se
plătească undeva 16.000-18.000 de lei (n.red. circa 3.200-3.600 euro). Deci, este ceva ieşit din comun, nu se
plăteşte nici în Germania. Noi am mai ieşit o dată, în 2016, în stradă şi tot
la fel erau tarifele şi s-au redus undeva la 8.000 lei la B0.
Pe
lângă plafonarea preţurilor la asigurările RCA la camioane la 5.000 lei, prin
ordonanţă de urgenţă, transportatorii mai vor, între altele, și renunțarea la
cântarele din vămi, care – spun ei – funcționează defectuos și, în plus,
generează cozi imense, în special în perioadele de peste an cu trafic intens.
Transportatorii propun ca procesul de cântărire a camioanelor să se facă după
model occidental, adică din mers, electronic, la 10-15 km de graniţă. Ce
nemulțumiri mai sunt? Le dă glas preşedintele
Federaţiei Operatorilor Români din Transporturi, Augustin Hagiu:
Nu sunt organizatorul protestului, dar sunt în permanent contact cu
toţi colegii din ţară. Am făcut adrese la ministere, degeaba! Le-am vorbit de
tratamentul fiscal discriminatoriu între angajaţii din privat şi cei de la
Stat, degeaba! Le-am spus că RO e-Transport nu trebuie extins pe toate
transporturile internaţionale, trebuie să rămână, ca în Polonia, Ungaria şi
alte state, doar pe mărfurile cu ritm ridicat, pentru că vor bloca economia. Au
mai ratat şi intrarea în Schengen, vom avea cost şi mai mare, controale şi mai
drastice la frontieră. Păi, cât o să o ţină aşa?
La protestul de
miercuri al transportatorilor s-au raliat şi fermierii