Proteste ale transportatorilor
Taximetriştii au protestat la Bucureşti faţă de concurenţa neloială pe care spun că le-ar face-o şoferii afiliaţi Uber. Ei anunţă noi proteste dacă Guvernul nu modifică legislaţia din domeniu.
Mihai Pelin, 21.12.2017, 12:15
Un protest al taximetriştilor a îngreunat, marţi, circulaţia prin centrul Bucureştiului, după ce zeci de maşini au fost parcate chiar în faţa Guvernului. Taximetriştii sunt nemulţumiţi de concurenţa neloială pe care spun
că le-ar face-o şoferii afiliaţi Uber,
care, în opinia lor, funcţionează ilegal pentru că nu au licenţe de transport.
Cu o zi înainte, Primăria
Capitalei anunţase că modifică
regulamentul de taximetrie în capitală, astfel că toate firmele din domeniu vor avea nevoie de licenţă, inclusiv Uber. După discuţiile avute la
Guvern cu autorităţile, reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi
Transportatorilor Autorizaţi din România – COTAR – nu au obţinut garanţia că
Executivul va modifica legislaţia referitoare la taximetrie, astfel încât cei
care practică transportul nelicenţiat să fie sancţionaţi.
Taximetriştii spun că
nu renunţă la proteste şi chiar se gândesc la noi forme – precizează
preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu: Avem patru roţi la fiecare maşină şi ştim ce avem de făcut, cu tot
respectul. Avem şi autorizaţie aici, dar s-ar putea să nu mai primim aici, avem
linii de centură, avem absolut tot din toată ţara să ne punem în mişcare. Deci,
o să vedem dacă stăm fiecare la casa lui, că vin sărbătorile pentru toţi, nu
numai la Guvern şi la noi. Dacă nu, pentru că situaţia este foarte grea, să
ştiţi, transportul ilicit de persoane a luat o mare amploare. În momentul de
faţă, acesta este mai mare ca noi. Dacă noi suntem 110 mii de transportatori de
persoane – taxi şi transport de persoane prin curse regulate – ei, în momentul
de faţă, sunt cred că 140 de mii. Numai în Bucureşti sunt 10 mii de oameni,
care, cu maşina personală, fac transport de persoane sub Uber.
Reprezentanţii acestei firme se apară şi susţin că
oferă servicii IT, iar şoferii au firme de tip PFA şi plătesc taxe şi impozite.
Conflicte de acest tip sunt în mai multe ţări, iar subiectul a ajuns şi la
Curtea Europeană de Justiţie, care a decis că Uber este un serviciu de transport. Curtea a subliniat că această platforma,
care îi pune în legătură pe şoferii neprofesionişti care utilizează propriul
autovehicul cu persoane care doresc să călătorească în interiorul oraşelor, nu
este un serviciu digital. Astfel, în conformitate cu legislaţia actuală, este
la latitudinea statelor membre să reglementeze condiţiile în conformitate cu
care astfel de servicii vor fi oferite.
În România, această firmă este prezentă
de 3 ani şi are peste 450 mii de utilizatori, din care 350 de mii în Bucureşti.
România este a doua piaţă ca mărime în regiunea central şi est-europeană, după
Polonia, şi a cincea din Uniunea Europeană.