Proiectul autostrăzii Piteşti – Sibiu
Proiectul autostrăzii Sibiu-Pitești va continua, iar autoritățile române vor transmite în timp util toate clarificările către Comisia Europeană, a dat asigurări ministrul transporturilor Lucin Bode.
România Internațional, 14.01.2020, 11:36
Proiectul autostrăzii Pitești-Sibiu va continua, iar autoritățile române vor transmite în timp util toate clarificările solicitate de Comisia Europeană, astfel încât cererea de finanţare să îşi urmeze parcursul normal, a anunţat ministrul român al transporturilor, liberalul Lucian Bode. El a spus că acesta este cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România finanţat din fonduri europene. Valoarea totală a proiectului este de 1,3 miliarde de euro, din care 85% ar urma să vină de la Comisia Europeană.
Reprezentanţi ai mai multor instituţii guvernamentale din România s-au reunit luni într-o şedinţă de lucru la sediul Ministerului Transporturilor pentru a elabora răspunsul la întrebările Comisiei Europene cu privire la impactul de mediu al Autostrăzii Sibiu-Piteşti, de care depinde acordarea finanţării europene nerambursabile pentru realizarea proiectului.
Comisia a cerut clarificări despre impactul pe care proiectul îl poate avea asupra unor arii naturale protejate din zona prin care va trece autostrada. Va fi prezentat si calendarul de completare/realizare la nivel naţional a Planurilor de Management şi stabilire a obiectivelor de conservare a speciilor pentru ariile naturale protejate situate pe teritoriul României. Cel puţin 11 obiective naturale protejate, situate pe traseul autostrăzii au nevoie de măsuri concrete de conservare pe care România nu le-a luat încă, avertizează CE.
Recent, fostul ministru al transporturilor, social-democratul Răzvan Cuc, a făcut publică o corespondenţă dintre Comisia Europeană şi Ministerul Transporturilor de la Bucuresti, în care se arată că România nu a luat măsuri concrete de conservare pentru mai multe obiective naturale protejate, situate pe traseul viitoarei autostrăzi, în special asupra unei tip de gândac aflat pe lista speciilor amenințate. În aceste condiţii, Comisia ar putea suspenda finanţarea proiectului.
În replică, actualul ministru de resort, Lucian Bode, acuză fosta guvernare că nu a transmis în timp util explicații oficialilor europeni. El a precizat că nu se poate vorbi de suspendarea finanţării pentru autostrada Sibiu – Piteşti, în condiţiile în care banii nu au fost deocamdată acordaţi de Comisia Europeană. El a adăugat că pentru această autostradă a fost eliberat un acord de mediu în 2018. Potrivit lui Bode, în prezent, din cele cinci loturi ale autostrăzii, pentru lotul 1, Sibiu-Boiţa, există un contract semnat, de proiectare şi execuţie, iar lucrările vor începe în primăvară.
Loturile 4 şi 5 sunt în evaluare sau în contestaţii, în timp ce loturile 2 şi 3, cele mai dificile, pentru că sunt în zona de munte, urmează să fie scoase la licitaţie. Actualul ministru a subliniat că România nu este singura ţară care a primit solicitări din partea Comisiei Europene pentru clarificări pe obiective de infrastructură mare. Polonia şi Bulgaria au primit şi ele astfel de solicitări.