Programa de învăţământ, în dezbatere
Ministerul Educaţiei de la Bucureşti pregăteşte o reformă a programei de învăţământ liceal, adaptată cerinţelor actuale.

Sorin Iordan, 26.02.2025, 11:33
Reforma programei de învăţământ liceal din România se află, în această perioadă, în atenţia ministerului Educaţiei de la Bucureşti. Ministrul de resort, Daniel David, a participat la Iaşi la o dezbatere pe tema proiectelor de planuri-cadru pentru liceu. El le-a cerut tuturor părţilor interesate, elevi, profesori şi părinţi, să se implice în procesul de elaborare a acestora şi a arătat că, dacă în urma dezbaterilor vor rezulta idei bune, documentele vor fi modificate aşa cum s-a şi întâmplat după discuţiile şi întâlnirile din ultimele săptămâni, de când proiectele se află în dezbatere publică.
Daniel David: „Au fost foarte multe idei bune care au apărut şi care mai apar pe parcurs. Suntem în faza în care construim. Vă încurajez să mergem un pic mai departe în următoarele săptămâni, să venim cu simulări.” Ministrul Educaţiei a atras atenţia asupra nivelului ridicat de analfabetism funcţional din diverse domenii şi a faptului că mulţi dintre adulţii care au absolvit liceul au competenţe îngrijorător de reduse, ceea ce este de „netolerat pentru o ţară modernă, care are alte ambiţii în Educaţie”.
El a explicat şi care sunt următoarele etape de parcurs. Daniel David: „După planurile-cadru va trebui să ne mutăm în etapa a doua, şi anume să regândim conţinuturile pentru a fi relevante, atractive, să fie mai aerisite, astfel încât să avem timp şi pentru consolidare, pentru activităţi remediale, pentru a gândi cum să aplicăm cunoştinţele dobândite la viaţa de zi cu zi. Un alt pas, după ce stabilim conţinuturile, va fi legat de manuale, cum punem acele conţinuturi în manuale atractive. Şi în paralel vom face şi training pentru profesori, astfel încât să fim siguri că aceste conţinuturi şi manualele pe care o să le avem vor fi predate prin tehnici moderne de educaţie, care reuşesc să transfere în capul şi în comportamentul copiilor competenţe şi nu rămânem doar cu cunoştinţe simple pe hârtie.”
Planurile-cadru pentru liceu trebuie să fie concentrate pe materii relevante pentru piaţa muncii şi să integreze experienţele practice de învăţare pentru a creşte implicarea elevilor şi gradul lor de înţelegere, a transmis şi Federaţia Părinţilor ProEDU. Preşedintele acesteia, Eugen Ilea, a declarat că pregăteşte o serie de propuneri pe care doreşte să le trimită ministerului la sfârşitul acestei săptămâni şi a precizat că părinţii cer şi asigurarea bunăstării emoţionale a elevilor, dar şi includerea de subiecte privind sănătatea mintală, gestionarea stresului şi dezvoltarea personală.
Perioada de dezbatere publică se încheie săptămâna viitoare, pe 6 martie, iar forma finală a documentelor ar urma să fie prezentată la începutul lunii mai. Noile planuri-cadru vor fi introduse începând cu clasa a 9-a din anul şcolar 2026-2027.