Produse majoritar româneşti în marile magazine?
Hipermarketurile româneşti vor trebui să comercializeze minimum 51% produse autohtone pe un ''lanţ scurt de aprovizionare'', potrivit unui proiect care urmeaază să fie votat de Camera Deputaţilor.
Mihai Pelin, 22.04.2016, 13:10
Proiectul
de lege care obligă marile lanţuri de magazine din România să pună în vânzare cel
puţin 51% produse autohtone se află în atenţia Legislativului de la Bucureşti.
Recent, documentul a primit aviz favorabil din partea comisiei parlamentare de
specialitate. Autorităţile şi producătorii consideră că astfel vor reuşi să
încurajeze economia proprie, prin promovarea mărfurilor româneşti.
Ministrul
agriculturii Achim Irimescu a explicat că, odată intrat în vigoare, actul
normativ va deschide calea către hipermarketuri micilor producători, care până
acum nu au avut acces la rafturi. Achim Irimescu: Au fost acuzaţii că se aduc prea
multe produse din alte state şi produsele noastre româneşti, unele de foarte
bună calitate, nu reuşesc să ajungă în magazin. Eu nu încerc să mă pronunţ
într-un sens sau altul, dar este cert că dintr-o relaţie contractuală corectă
toate părţile vor câştiga, inclusiv consumatorul, în final. Pe partea de produs
românesc, sigur, sper consumatorul român să înţeleagă importanţa consumării
produselor realizate la nivel naţional.
Preşedintele Asociaţiei
Cultivatorilor de Legume, Vlad Gheorghe, a apreciat, la rândul său, că legea va
defini relaţii foarte clare între producătorii locali şi reprezentanţii marilor
lanţuri de magazine. În opinia sa, în sezon se poate furniza chiar întreaga
cantitate necesară vânzărilor, în timp ce în extrasezon procentul de 51%
alimente româneşti este garantat. Vlad Gheorghe: Am conturat şi am definit
produsul românesc – pentru asta este marea bătălie pentru această lege – în
stare proaspătă, iar vizavi de aspectul la aprovizionare 51%, vă garantez că în
sezon putem să dăm 100% produse româneşti şi acum vă menţionez, pentru că este
perioada de salată, ridichi, ceapă verde, supermarketurile şi-au definit şi
conturat câţiva zeci de producători şi spun că nu facem faţă. Este greşit.
Intenţia acestei legi este de a veni către formele de asociaţii ca să putem livra
organizat, cu o planificare.
Potrivit proiectului,
comercianţii- persoane juridice autorizate, au obligaţia să cumpere ouă, carne,
fructe, legume, miere de albine, produse lactate şi de panificaţie, prin ”lanţul
scurt de aprovizionare”. Excepţie fac comercianţii cu o cifră de afacere de
până la 2 milioane de euro. Lanţul scurt de
aprovizionare este unul care implică un număr limitat de operatori economici
angajaţi în activităţi de cooperare şi dezvoltare economică la nivel local şi
regional, precum şi relaţii strânse între producători, procesatori şi
comercianţi. Dacă săptămâna
viitoare va fi votată de plenul Camerei Deputaţilor, în calitate de for
decizional, şi apoi promulgată de preşedintele Klaus Iohannis, legea intră în
vigoare din toamnă.