Problemele transportului feroviar
Problemele transportului feroviar românesc continuă şi după ieşirea Romaniei din criza economică şi financiară. Dovadă, mişcările de protest, în care un prim episod al anului 2014 s-a consumat miercuri.
Valentin Țigău, 23.04.2014, 11:59
O parte dintre lucrătorii din cadrul Căilor Ferate Române (CFR), societate cu capital de stat, au oprit, voluntar, lucrul, miercuri dimineaţă şi timp de două ore circulaţia a sute de trenuri de călători şi de marfă pe calea ferată a fost blocată. Potrivit sindicaliştilor, protestul a avut loc în urma eşuării negocierilor privind încheierea unui nou contract colectiv de muncă. Acţiunea feroviarilor, prima din acest an, a afectat mii de călători care au fost nevoiţi să aştepte în gări reluarea circulaţiei ori să găsească alte mijloace de transport.
Preşedintele Sindicatului Mişcare-Comercial, Gheorghe Frăţică, a spus că acţiunea se vrea a fi un avertisment transmis conducerii CFR şi Ministerului Transporturilor, pentru încheierea contractelor colective de muncă. El a declarat că, în ultimii şase ani, salariaţii CFR au pierdut peste 30 la sută din venituri, dar şi alte drepturi pe care le aveau anterior. „Sperăm să ajungem la un consens, pentru a nu fi obligaţi să declanşăm un conflict de muncă”, a declarat Frăţică, precizând că acest lucru este luat în calcul şi că s-ar putea ajunge la măsuri mai radicale de protest.
Federaţiile sindicale din transporturile feroviare ameninţau, încă din 15 aprilie, că ar putea declanşa conflictul colectiv de muncă, începând cu 23 aprilie, dacă până atunci nu vor fi încheiate noile contracte colective de muncă. Printre nemulţumirile sindicaliştilor se numără cele legate de nivelul salariilor, de eliminarea drepturilor angajaţilor de a călători gratuit pe calea ferată şi de perspectiva sumbră a disponibilizării, până la sfârşitul acestui an, a 2.500 de salariaţi de la CFR Marfă, conform angajamentului luat de guvern în cadrul acordului de împrumut cu FMI.
CFR Călători a precizat, într-un comunicat de presă, că, la negocierea unui nou contract colectiv de muncă, administraţia companiei a oferit o majorare salarială, în medie, de 4% şi că nu vor fi făcute concedieri colective de personal, în timp ce sindicaliştii au cerut o majorare de 10%. CFR administrează aproximativ 15.000 de km de cale ferată.
Potrivit unor experti, raportat la reţeaua existentă, numărul angajatilor, 28 de mii, este ridicat. Anul trecut, încercările de privatizare a CFR Marfă au eşuat. Potrivit programului de guvernare, Executivul de la Bucureşti doreşte revitalizarea acestui compartiment, printr-un management profesionist şi continuarea privatizării cu un investitor strategic, proiect cu termen de finalizare în luna mai 2015.