Probleme la CNAS
Platforma informatică a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate din România este blocată de mai bine de trei săptămâni, iar medicii de familie din întreaga țară au ajuns la limita suportabilității.
Mihai Pelin, 23.07.2019, 12:05
Reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de sănătate din România (CNAS) şi cei care se ocupa de mentenanţa sistemului unic integrat al cardurilor de sănătate s-au întâlnit pentru a discuta problemele platformei din ultimele săptămâni, deoarece sistemul dă rateuri. Din 10 iulie, aproape toate serviciile medicale, eliberarea medicamentelor şi dispozitivele medicale s-au acordat în regim off-line.
Din cauza problemelor, mulți medicii de familie nu au reuşit să-şi valideze serviciile medicale, proces care, potrivit legii, trebuie făcut în termen de 72 de ore. Mulți dintre ei sunt astfel nevoiţi să se trezească noaptea, pentru a valida documentele de peste zi, sperând că sistemul este mai accesibil. Tot noaptea, încearcă și, dacă au noroc, reușesc să facă raportările lunare obligatorii către CNAS. Sistemul informatic pe baza căruia ar trebui să se stabilească relația dintre prestatorii de servicii (medicii de familie), asigurator (CNAS) și beneficiar (pacient) este „în colaps total”, avertizează medicii.
Situaţia este extrem de gravă pentru că mai multe componente ale sistemului, vitale pentru funcţionarea lui, au fost lăsate fără mentenanţă. În încercarea de a găsi o soluție, ministrul sănătăţii, Sorina Pintea, a anunţat că vor începe procedurile de achiziţie în regim de urgenţă a acestora. Actualul sistem a fost repus în funcţiune, luni, dar a funcţionat doar câteva ore. S-a constatat că baza de date este blocată şi nu poate fi accesată.
În aceste condiţii, Sorina Pintea a acuzat reprezentanții CNAS că nu au început această procedură de achiziţie la timpul potrivit: “Ce este mai grav, din punctul meu de vedere, este că au fost lăsate fără mentenanţă componente ale sistemului informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi care sunt vitale pentru funcţionarea în integralitate a sistemului. Legea este foarte clară: nu avem mentenanţă la baza de date. Deci, în acest moment, noi nu putem verifica calitatea de asigurat. De exemplu, în momentul în care tu faci o raportare a unui serviciu, dacă nu ai această componentă funcţională, serviciul nu poate fi validat şi, prin urmare, nu poate fi decontat. Practic, asta este finalitatea actului medical.”
Sorina Pintea a mai spus că după finalizarea raportului întocmit în urma unui control la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate acesta va fi trimis procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie, deoarece există fapte de natură penală. În ultimii ani medici si pacienţi au solicitat rezolvarea acestor probleme însă nu s-a întâmplat nimic. Implementarea sistemului unic integrat al cardurilor de sănătate este un proiect care a costat statul român peste 100 de milioane de lei( 21 milioane euro).