Privatizări cu probleme
Executivul român caută investitori strategici pentru anumite companii de stat pe care s-a angajat să le privatizeze în faţa finanţatorilor internaţionali. Deocamdată, se poate vorbi mai degrabă despre eşecuri ale tentativelor de vanzare.
Corina Cristea, 24.10.2013, 12:29
Privatizarea unor companii de stat se numără între angajamentele asumate de România în faţa finanţatorilor internaţionali cu care, după 2009, a încheiat trei acorduri financiare. Dar, în pofida eforturilor depuse pentru a găsi investitorul potrivit, se poate vorbi mai degrabă despre eşecuri în lanţ.
În vara anului trecut, privatizarea unuia dintre cele mai importante combinate chimice din sudul României, Oltchim Râmnicu-Vâlcea, a eşuat din cauze independente de statul român. Licitaţia organizată pentru cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni a fost câştigată de Dan Diaconescu, lider al unui partid populist şi patron de televiziune, dar acesta nu a mai intrat în posesia titlurilor. Motivul este unul simplu – nu a plătit statului suma la care s-a angajat, respectiv 45 milioane euro, iar licitaţia a fost anulată.
Din cauza datoriilor imense, combinatul a intrat în insolvenţă, iar situaţia este şi acum incertă. Administratorii judiciari ai companiei spun că Oltchim a avut în luna septembrie cele mai bune rezultate din acest an, cifra de afaceri dublându-se, la 11,43 milioane de euro, faţă de perioada similară a anului trecut. Dar situaţia rămâne complicată, la aceasta contribuind şi eşecul vânzării Ramplast, divizie care produce profile PVC, iar ministrul Economiei, Andrei Gerea, cere găsirea de urgenţă a unui investitor puternic pentru Oltchim, care să ducă la o cifră de afaceri anuală de 1 miliard de euro.
Nici privatizarea CFR Marfă – un alt angajament al executivului român – nu a putut fi finalizată până la 14 octombrie, termenul limită rezultat în urma licitaţiei câştigate de Grupul feroviar român (GFR). În septembrie, Ministerul Transporturilor de la Bucureşti a semnat contractul de privatizare cu GFR, care s-a angajat să plătească 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi şi-a asumat investiţii de circa 204 milioane de euro. GFR nu a mai plătit, însă, diferenţa de 170 de milioane de euro, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.
Aflat la Bucureşti în aceste zile pentru evaluarea acordului stand-by încheiat luna trecută, Fondul Monetar Internaţional a transmis foarte clar Guvernului că este mai bine să refacă procedura de privatizare a companiei CFR Marfă decât să existe o procedură contestată.
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, afirmă că deja a fost stabilit calendarul pentru privatizare, iar data licitaţiei va fi stabilită cu FMI. Autorităţile române speră ca procesul să fie încheiat până în vara anului viitor.
Puteţi citi nota pe site-ul nostru www.rri.ro şi pe Facebook