Prima maşină, cele mai noi maşini
Guvernul de la Bucureşti vrea ca, de la 1 noiembrie, în România să intre în vigoare programul Prima maşină.
Roxana Vasile, 07.10.2014, 13:20
Românii care nu au mai avut până acum un autoturism proprietate personală şi-ar putea cumpăra unul, nou, din producţie internă sau import, prin programul „Prima maşină”. Statul român ar urma să garanteze jumătate din valoarea unui credit de maxim 50.000 de lei, echivalentul a circa 11.000 de euro, iar dobânda să fie sub 10%-12%, cât este, în prezent, pe piaţă. Durata maximă a creditului ar urma să fie de 84 de luni. Vor avea prioritate tinerii între 18 şi 35 de ani, dar şi cei peste această vârstă vor putea beneficia de program. Deocamdată în stadiu de propunere, ideea va fi discutată în Guvern, urmând ca decizia finală să fie luată săptămâna viitoare, pentru ca „Prima maşină” să poată intra în vigoare de la 1 noiembrie.
În România se vând, anual, doar 80.000 de autoturisme noi, din care numai 25% către persoane fizice. Mai mult! Vânzările de maşini vechi sunt de trei ori mai mari decât cele de maşini noi. Or, în acest context, trei sunt, în viziunea Executivului de la Bucureşti, obiectivele programului: sprijinirea achiziţiei de autoturisme noi pentru tineri printr-un credit bancar cu garanţii de stat, încurajarea achiziţiei de automobile noi, nepoluante, precum şi stimularea producţiei interne de maşini, astfel încât în următorii doi ani persoanele fizice să ajungă să cumpere 40% din maşinile noi. După câţiva ani de declin puternic cauzat de o criză economică ale cărei efecte nefaste se diminuează treptat, industria auto românească şi europeană dă semne de uşoară revigorare.
La Salonul mondial de la Paris, în plină desfăşurare, 125.000 de metri pătraţi sunt repartizaţi celor 260 de mărci expozante, reprezentând circa 70 de constructori de automobile al căror principal obiectiv este să atragă cât mai mulţi clienţi. Printre ei se numără şi deja arhi-cunoscuta marcă românească low-cost Dacia, care a ales să-şi lanseze, în capitala franceză, versiunile Stepway ale modelelor Lodgy şi Docker, dar şi premierele Duster Air şi Sandero Black Touch.
Directorul general al Opel România şi membru al Consiliului Director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, Cristian Milea, vorbeşte despre tendinţele momentului: Se regăseşte în mai toate familiile producătorilor un sentiment de apropiere de mediu, ca produsele să fie din ce în ce eco-friendly. De asemenea, se încearcă o economie pentru consumator şi lucrul acesta este o chestiune cvasiunanim acceptată. Ştim că există un interval de timp care ne ţine la distanţă de lucrurile ce se întâmplă în Europa, însă, în linii mari, trendul pe care europenii îl îmbrăţişează este unul care se regăseşte şi în industria românească. Este o industrie care începe să crească, este o industrie care ajunge în zona predictibilului şi ăsta este un semn bun, nu numai pentru operatorii în industria auto, ci pentru toată industria.
Industria auto românească numără 600 de companii cu peste 200.000 de angajaţi şi contribuie cu 11% din Produsul Intern Brut al ţării.