Prezenţe româneşti la Berlinală
'Monştri.', în regia lui Marius Olteanu, a câştigat, la Berlinală, premiul oferit de cititorii Tagesspiegel.
Roxana Vasile, 18.02.2019, 12:01
În perioada 7-17
februarie, la Berlin a avut loc ediţia cu numărul 69 a Festivalului Internaţional
de Film – unul din cele mai importante din lume, iar ‘Monştri.’, singurul film
românesc de la Berlinală, inclus în secţiunea necompetiţională Forum, a primit
premiul publicului acordat de publicaţia germană Tagesspiegel. Filmul a făcut parte din selecţia dedicată proiectelor
experimentale, punând accent pe avangardă, eseuri şi reportaje politice. ‘Monştri.’
regizorului român ilustrează ultimele 24 de ore din povestea de dragoste a unui
cuplu care are o legătură de aproape 10 ani. Dana şi Arthur se luptă, fiecare,
cu monştri interiori, iar ziua în care trebuie să decidă dacă a renunţa este o
dovadă a iubirii pure este foarte aproape. Regizorul Marius Olteanu a fost
surprins plăcut că pelicula sa a beneficiat, în urma câştigării premiului din
partea publicului, de patru proiecţii suplimentare. Este un film care vorbeşte
la nivel micro, de cuplu, despre ceea ce trăim la nivel de societate, despre
nevoia de a ajunge la celălalt, de a îl înţelege şi a nu fi indiferent – a spus
Marius Olteanu.
Lungmetrajul ‘Synonymes’ (‘Synonyms’), în regia lui Nadav
Lapid, despre un tânăr israelian care încearcă să îşi ascundă originile după ce
se mută la Paris, a câştigat mult râvnitul Urs de Aur pentru cel mai bun film.
Marele Premiu al Juriului a revenit peliculei ‘Grâce à Dieu’ (‘By the Grace of
God’) a regizorului francez François Ozon, o dramă despre abuzurile sexuale
comise de membri ai clerului asupra unor minori, în timp ce Ursul de Argint
pentru cel mai bun regizor i-a fost acordat cineastei germane Angela Schanelec
pentru ‘Ich war zuhause, aber’ (‘I Was at Home, But’). Actriţa Yong Mei şi
actorul Wang Jingchun au fost recompensaţi pentru prestaţiile dintr-o saga de
familie în care dau viaţă unui cuplu ce înfruntă vicisitudinile vieţii în China
de după Revoluţia Culturală. Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj a
revenit peliculei ‘Umbra’, de Florian Fischer şi Johannes Krel, în timp ce
‘Blue Boy’, produs de argentinianul Manuel Abramovich, cu românii Cătălin
Cristuţiu, editor de film, şi Bogdan Georgescu, producător creativ, a fost
recompensat cu Ursul de Argint pentru cel mai bun scurtmetraj. Să nu uităm de
Ursul de Aur pentru întreaga carieră, care, anul acesta, i-a revenit actriţei
britanice Charlotte Rampling.
Românii
ne obişnuiseră, deja, cu premii mari la Berlin: anul trecut, Ursul de Aur pentru cel mai bun film i-a revenit
lungmetrajului ‘Nu mă atinge-mă/ Touch me not’, al Adinei Pintilie,
recompensată şi cu trofeul pentru cel mai bun film de debut, iar în 2013 Ursul
de Aur a mers la Călin Peter Netzer pentru ‘Poziţia copilului’. Faptul că, faţă
de alţi ani, prezenţa românească la Berlinala 2019 a fost mai redusă nu
stirbeşte cu nimic din valoarea cineaştilor români din aşa-numitul ‘noul val’
din care să îi amintim pe, deja,
cunoscuţii Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu, Radu
Muntean, Cristian Mungiu, Tudor Giurgiu sau Radu Jude.