Prevederile noului Cod Fiscal
Proiectul de lege privind Codul Fiscal, iniţiat de Guvernul Romaniei, a fost adoptat, luni de Senat şi va intra în dezbaterea Camerei Deputaţilor, care are rol decizional.
Valentin Țigău, 28.04.2015, 12:36
Necesitatea unui nou cod fiscal a fost imperioasă, în România, după ce Codul din 2003 a fost modificat de zeci de ori, fapt răsfrâns negativ asupra companiilor, nevoite să-şi schimbe strategia de business de fiecare dată. Modificarile repetate şi întârzierea elaborarii normelor de aplicare au făcut să se creadă că, în România, este încălcat principiul stabilităţii fiscale şi au descurajat investitorii străini.
Considerată de mediul economic şi social ca fiind dificil de aplicat, legislaţia fiscală trebuia, aşadar, înlocuită fundamental. Senatul României a adoptat, luni, noul Cod Fiscal despre care ministrul finanţelor, Eugen Teodorovici spune că vizează, în primul rând, simplificarea fiscalităţii. Eugen Teodorovici:
‘Claritate şi accesibilitate în aplicarea prevederilor Codului, transparenţă în prezentarea principiilor fiscale, creşterea eficienţei activităţii de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale. Aceste măsuri sunt de natură să contribuie în mod esenţial la reducerea evaziunii fiscale, creşterea consumului şi stimularea creşterii economice.
Unele dintre cele mai importante prevederi ale noului Cod fiscal se referă la reducerea TVA de la 24 la 20%, de la 1 ianuarie 2016, pentru toate bunurile şi serviciile şi la 9% la alimente, de la 1 iunie curent, cu exceptia băuturilor alcoolice, reducerea, de anul viitor, a accizelor la carburanţi şi alcool, eliminarea impozitului pe construcţiile speciale şi a impozitului de 16% pe veniturile din dividende, precum şi reducerea cotei unice de impozitare de la 16% la 14%, din ianuarie 2019. Deşi noul Cod a fost calificat ca ultraliberal, senatorii liberalii (în opoziţie) l-au criticat, apreciindu-l ca nerealist şi acuzând menţinerea unor supraimpozite cu denumire schimbată.
Anterior, preşedintele Romaniei, Klaus Iohannis afirma, şi el, că are mari semne de întrebare privind reducerile fiscale, precizând că Executivul nu a spus cum le va gestiona. Intr-adevăr, măsurile de relaxare fiscală vor duce la neîncasarea unor venituri bugetare de peste 37 miliarde de lei, în patru ani, însă, potrivit estimărilor Guvernului, jumătate din sumă va fi recuperată pe baza efectului pozitiv care va fi înregistrat în economie.
Şi FMI apreciază că reducerile de taxe trebuie analizate cu grijă, pentru a nu crea un deficit bugatar greu de recuperat. Guvernul are un acord cu Fondul care expiră în septembrie, dar spune că nu-i va cere o expertiza asupra Codului, deoarece acesta intră în vigoare în 2016 cand, probabil, România nu va mai avea nevoie de un nou acord