Preocupări privind infrastructura rutieră
O tragedie provocată de prabuşirea unui pod lângă oraşul italian Genova a determinat autoritatile de la Bucuresti să prezinte o situaţie a podurilor din România.
România Internațional, 17.08.2018, 11:28
După prăbuşirea, marţi, a unui pod în apropiere de oraşul italian Genova,
tragedie soldată cu moartea a zeci de
persoane, inclusiv români, guvernul de la Roma a deschis o anchetă asupra activităţii
companiei, responsabilă de întreţinerea podului, care riscă o amendă de cel
puţin 150 de milioane de euro şi revocarea concesiunii austostrăzii. Tragedia
din Italia a determinat şi
autorităţile din alte țări, precum România, Bulgaria, Ucraina, să anunţe
verificări sau renovări de poduri.
Compania Naţională de Drumuri (CNAIR) a anunţat
că podurile din România nu se află într-o stare gravă. Din cele 4.250 de poduri
ale reţelei de drumuri naţionale, doar 37 prezintă unele probleme tehnice, dar
majoritatea sunt situate pe drumuri secundare, a precizat compania. Niciunul dintre aceste poduri nu prezintă
risc iminent de colapsare, deoarece sunt monitorizate permanent, iar acolo unde
se constată agravarea situatiei se ia inclusiv măsura închiderii şi devierii
circulaţiei pe alte rute, susține CNAIR.
Potrivit normativelor în
vigoare, revizia podurilor se face la intervale de 6 luni, dar şi mai devreme,
dacă situaţia o cere. Compania precizează într-un comunicat că intervalul
pentru lucrări de întreţinere periodică este cuprins între 10 şi 15 ani, iar
intervalul pentru reabilitarea sau reparaţia capitală este cuprins între 35-50
ani, în funcţie de evaluările tehnice. Potrivit unui comunicat al Companiei, va
fi lansată, în curând, o licitaţie publică pentru atribuirea contractelor de
reabilitare a podurilor care traversează sectorul românesc al Dunării, de pe
autostrada A2.
La rîndul său, şeful
Executivului de la Sofia, Boiko Borisov, a cerut ca toate podurile din Bulgaria
să fie verificate, renovate şi consolidate de urgenţă, după prăbuşirea
viaductului din Italia. Ministrul bulgar al lucrărilor publice a anunţat că
peste 200 de poduri, majoritatea construite în urmă cu 35-40 de ani, sunt în
stare proastă. Infrastructura rutuera din Romania este un subiect sensibil.
Romania pe ultimele locuri in UE la constructia de autostrazi.
În august 2018, România avea aproximativ 774 de
kilometri de autostradă. Bugetul pentru
acest an în domeniul infrastructurii rutiere adoptat de Parlament contine
alocari insuficiente pentru autostrazile aflate în lucru, la jumătate sau chiar
un sfert faţă de cât ar fi nevoie, deşi unele proiecte ar trebui finalizate în
2019. In plus, mai multe proiecte care au contractele semnate sau sunt deja
finalizate in mare proportie au 0 lei alocati pe anul următor. Mai grav,
majoritatea proiectelor lansate în licitatie în 2017 au alocări infime pentru
2018: Autostrada Sibiu – Pitesti, drumul expres Pitesti – Craiova, primii
kilometri de autostrada din Moldova, autostrada de centura Sud a Capitalei sau
Podul peste Dunare de la Brăila.