Poluarea în Bucureşti, o mare problemă
Municipalitatea reacţionează după declaraţiile ministrului Mediului în cazul poluării aerului din Bucureşti.
Roxana Vasile, 07.01.2020, 11:33
În ultimii
doi ani, calitatea aerului în Bucureşti a depăşit cotele maxime admise. În condiţiile
în care, în conformitate cu măsurile la nivelul Uniunii Europene, în decursul
unui an nu ar trebui să existe mai mult de 35 de zile în care valorile să fie peste
limita normală, în 2018, de pildă, în Bucureşti au fost 70 de zile în care acestea
au trecut cu peste 30% de maximul admis. Luni, ca urmare a acestor informaţii
vehiculate în spaţiul public referitoare la calitatea aerului din Capitală, ministrul
liberal al Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, a făcut o vizită la
Staţia de monitorizare a calităţii aerului de la Cercul Militar Naţional, ocazie
de a o critica aspru pe primarul social-democrat Gabriela Firea că nu ar fi pus
în aplicare niciuna dintre măsurile pe care şi le-a propus în această privinţă.
Municipalitatea a reacţionat imediat! Într-un comunicat, Gabriela Firea spune
că nu se poate recupera în 36 de luni ce nu s-a făcut în zeci de ani. Potrivit
acesteia, reţelele independente de măsurare a calităţii aerului, administrate
de însuşi Ministerul Mediului, nu sunt autorizate/omologate. Indicii de calitate
invocaţi reprezintă
valori momentane înregistrate de staţiile fixe de monitorizare prin alte metode
de măsurare decât cea gravimetrică, deci nu sunt validate. La capitolul ‘măsuri
deja luate’, primarul general al Bucureştiului aminteşte că parcul auto al serviciului de transport în comun al
Capitalei a fost modernizat în ultimii 3 ani, Municipalitatea asumându-şi achiziţionarea a 830 de noi mijloace de
transport, pentru care au fost alocate 474 de milioane de euro din bugetul
local şi din fonduri europene nerambursabile. Pe străzile oraşului circulă,
deja, 400 de autobuze noi, în timp ce 130 de autobuze hibrid Mercedes Benz vor
ajunge la Bucureşti în primăvara acestui an, urmând să mai fie achiziţionate
100 de troleibuze, 100 de autobuze electrice şi 100 de tramvaie.
Primarul
Gabriela Firea aminteşte, totodată, că au fost separate căile de rulare a cinci
dintre liniile de tramvai utilizate intens, că, în perioada 2017-2019, au fost
acordate 30.000 de vouchere pentru achiziţionarea de biciclete şi că, din 2018,
se derulează proiectul privind realizarea a patru trasee de piste de biciclete
cu o lungime totală de peste 48 de kilometri. A fost iniţiat un program de eco-vouchere
pentru eliminarea din traficul bucureştean a autovehiculelor cu grad ridicat de
poluare şi a fost gândit un proiect-pilot al autobuzului şcolar. În fine, în
Bucureşti a intrat în vigoare, la acest început de ianuarie, şi vinieta OXIGEN,
prin acest program, Capitala urmând să se alinieze la tendinţele altor oraşe
europene, care, prin instaurarea unor taxe de poluare, au obţinut rezultate
spectaculoase în îmbunătăţirea calităţii aerului şi au dus, implicit, la decongestionarea
traficului rutier în zonele centrale. Banii colectaţi prin această vinietă vor
fi alocaţi numai pentru alte măsuri de protejare a mediului.