Podul Calafat – Vidin şi dezvoltarea regională
După 60 de ani de la inaugurarea primului pod peste Dunăre între România şi Bulgaria, un al doilea este deschis circulaţiei, începând de vineri.
Leyla Cheamil, 14.06.2013, 12:39
După 60 de ani de la inaugurarea primului pod peste Dunăre între România şi Bulgaria, un al doilea este deschis circulaţiei, începând de vineri. Deşi ideea unui pod care să lege oraşul românesc Calafat de cel bulgăresc Vidin datează din anul 1925, abia în 2000, Bucureştiul şi Sofia au semnat un acord privind construirea sa.
Au trebuit să mai treacă şapte ani până când au început lucrările, iar proiectul i-a fost atribuit unui constructor spaniol. Investiţia totală depăşeşte 220 milioane de euro, bani proveniţi de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Construit pe un segment al Dunării unde lăţimea fluviului măsoară circa 1.300 de metri, podul are o lungime de aproape 2 kilometri, cu patru benzi de circulaţie, o linie de cale ferată, două trotuare pentru pietoni şi pista pentru biciclişti. Este cea mai lungă construcţie de acest fel peste fluviu. Traversarea Dunării pe noul pod va fi mult mai rapida si mai ieftină decât trecerea cu feribotul. In plus, importanţa sa în regiune este semnificativă, întrucât conectează sud-vestul României şi nord-vestul Bulgariei. Mai mult, construcţia este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de metropola turca Istanbul.
Podul faciliteaza transportul auto şi feroviar pe aripa sudica a coridorului IV pan-european si interconectarea rapida si moderna a axelor de transport din sud-estul Europei la marile coridoare de transport europene.
De exploatarea podului şi perceperea taxelor pentru traversare se va ocupa o societate mixtă româno-bulgară. Pietonii şi bicicliştii, precum şi ambulanţele şi vehiculele folosite de poliţie şi pompieri vor fi scutite de plata taxelor. In aceasta saptamana, guvernele român şi bulgar au aprobat taxele, care vor varia de la 6 la 37 euro pentru diferitele vehicule rutiere.
Date fiind importanţa şi avantajele podurilor peste Dunăre, Bucurestiul şi Sofia au în vedere realizarea unei a treia astfel de construcţii, între oraşele Călăraşi şi Silistra, asupra căreia au căzut de acord preşedinele Romaniei, Traian Băsescu, şi cel al Bulgariei, Rosen Plevneliev, la Bratislava la întâlnirea şefilor de stat din Europa Centrală. Cele două ţări vor căuta diverse opţiuni pentru finanţarea proiectului din fonduri structurale, prin programul de cooperare transfrontalieră şi prin Strategia Dunării.
De altfel, al doilea Forum anual al Strategiei Dunării va avea loc, anul acesta, la Bucureşti, pe 28 şi 29 octombrie.