Planuri de redresare la TAROM
Aflat în plin proces de reevaluare şi reorganizare, TAROM ar putea încheia anul acesta cu profit, lucru care nu s-a mai întâmplat din 2007.
Corina Cristea, 29.03.2018, 12:20
Înfiinţată în 1954 şi operând sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române
– TAROM – îşi propune să redevină cel mai important
operator aerian de pe piaţa românească. Obiectivul este unul ambiţios, în condiţiile
în care anul 2017 nu a fost
unul bun pentru TAROM, la fel cum nu au fost nici anteriorii zece, în care
compania a înregistrat pierderi considerabile. Calculele arată că doar anul
trecut pierderile au fost de 42 de
milioane de euro.
Personal supradimensionat, avioane cu probleme tehnice,
renunţarea la unele curse sau tragerea pe dreapta a două aeronave sunt doar
câteva dintre motivele care au afundat tot mai mult operatorul național de transport aerian. Concurența companiilor low cost, modul ineficient de vânzare a
biletelor și creșterea gradului de insatisfacție al clienților sunt alte cauze care au condus la pierderea cotei de piață pentru TAROM. O companie cu circa două mii de
angajaţi, dintre care 70% sunt rude sau au relaţii de
diverse grade, şi care, potrivit unui raport al corpului de control al fostului
premier Mihai Tudose, ar fi fost sabotată chiar din interior – angajaţi din
TAROM îşi dădeau e-mailul-uri cu alţi
salariaţi în care spuneau exact care este strategia companiei cu privire la preluarea unor zboruri. În plus, potrivit
instituţiilor statului,
TAROM ar fi plătit timp de mai mulţi ani costuri de întreţinere şi reparaţii
mai mari cu 40% pentru fiecare aeronavă în parte faţă de orice companie din
Europa.
Cinci directori s-au perindat la conducerea TAROM doar în 2017. Ultimul
dintre aceştia, Wolff Werner-Wilhelm, care gestionează în continuare situaţia
de la TAROM, susţine că actuala conducere a reuşit, totuşi, să reducă anul
trecut cheltuielile cu 12,7 milioane de lei (circa 2,7 milioane de euro) prin
optimizarea activităţii companiei. Acum, aflat în plin proces de reevaluare şi
reorganizare, TAROM are planuri mari, iar potrivit proiectului privind bugetul
de venituri şi cheltuieli pentru 2018, ar putea încheia anul cu profit. Sunt
alocaţi şi bani pentru investiţii. Potrivit noului Program de guvernare 2018 -
2020, publicat la sfârşitul lunii ianuarie a acestui an, reînnoirea de urgenţă
a flotei TAROM prin achiziţionarea în leasing a unui număr de 27 de aeronave
moderne şi deschiderea de noi rute zonale sau unele de lung curier înspre SUA
sau Asia se află printre măsurile menite a repune compania în elita ambasadorilor
României. Deja a început procesul de lansare a unor noi curse interne, iar
primele două aeronave vor sosi în urmatoarele săptămâni.