Perspective turistice
Aproape 300 de companii din peste 20 de ţări, inclusiv România, îşi prezintă, până duminică, ofertele la a 31-a ediţie a Târgului de Turism de la Bucureşti.
Roxana Vasile, 14.03.2014, 12:21
Jumătate dintre români nu intenţionează să meargă în vacanţă în acest an, o treime planificând-o abia pentru 2015. Vestea bună este, însă, că România e principala destinaţie turistică, la distanţă faţă de Italia, Ungaria, Bulgaria, Grecia, Germania, Austria, Turcia şi Spania.
În contextul în care, joi, la Bucureşti s-a deschis Târgul de Turism, operatorii trebuie, prin urmare, să îşi concentreze oferta cu precădere pe vacanţele autohtone sau în ţările aflate în topul cererii. Fac apel către naţiunea română: ţară, ţară, vrem turişti!” – parafraza un celebru joc de copii foarte pitorescul Radu Mazăre, primar al Constanţei, oraş turistic de la Marea Neagră. Staţiunea din imediata lui vecinătate – Mamaia – a fost promovată în deschiderea Târgului de Turism în stilul carnavalurilor braziliene, primarul Mazăre venind la eveniment costumat în rege al carnavalului” şi fiind însoţit, după cum preciza chiar el, de cele mai frumoase 20 de fete din România. O faleză refăcută, plaje luminate ca la Rio, spectacole ce n-a văzut Parisul, o statuie la intrarea în Mamaia – iată câteva dintre atracţiile care ar trebui să îi facă pe turişti să aleagă staţiunea estivală de top. Dacă Mamaia va fi, ca de obicei, dedicată distracţiei şi clubbingului, Eforie Nord şi Jupiter vor fi preferate de familiile cu copii.
De câţiva ani, turismul rural şi ecologic este, şi el, foarte apreciat în România, asociaţia care îl promovează – ANTREC – urmând să lanseze, luna aceasta, o nouă ediţie a programului special Vacanţe la ţară”. Alegând una din cele 5.000 de pensiuni rurale, turiştii ar avea ocazia să descopere viaţa satului, tradiţiile, valorile culturale şi ospitalitatea specifică oamenilor locului, dar şi să îşi delecteze papilele gustative cu bucate specifice fiecărei zone pentru care vor opta. Cum rutele gastronomice devin produse turistice foarte căutate, turismul gastronomic ar putea deveni, de altfel, un brand al României, alături de litoral, Delta Dunării – inclusă în patrimoniul mondial al Unesco – şi de mânăstirile din nord-estul ţării.
Pe de altă parte, anul 2014 va readuce în prim plan siguranţa călătoriilor, precum şi confortul şi calitatea lor. Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a stabilit criterii mai severe pentru acordarea licenţelor de funcţionare pentru tur-operatori, menite să crească încrederea turiştilor în aceste companii. Ele vor fi obligate, între altele, să deţină o poliţă de asigurare obligatorie, care să asigure în procent de 100% banii avansaţi de client pentru servicii şi pachete turistice. Astfel de poliţe de asigurare trebuie să fie fără franşize şi fără posibilitatea plăţii în rate, pentru a da încredere călătorului că banii lui sunt în siguranţă. Totodată, capitalul social minim necesar licenţierii activităţii de tur-operator în România ar urma să fie de 5.000 de euro.