Pandemia și drepturile omului
Măsurile adoptate de guvernul român în timpul pandemiei au stârnit preocupări în privinţa drepturilor omului, consideră Amnesty Internaţional.
Ştefan Stoica, 08.04.2021, 11:33
Lumea a fost
‘zdruncinată’ de COVID-19 pe parcursul anului trecut, iar pandemia şi măsurile
adoptate de autorităţi în general pe glob cu scopul combaterii ei au avut
impact asupra tuturor şi pe alocuri au agravat inegalităţile şi abuzurile
existente. Este concluzia la care a ajuns organizaţia Amnesty International în
raportul său privind situaţia drepturilor omului în lume. Referitor la România,
măsurile adoptate de guvern în faţa pandemiei au stârnit preocupări în ce
priveşte drepturile omului, în special privind menţinerea ordinii, a libertăţii
de întrunire paşnică şi a dreptului la educaţie, consideră autorii raportului.
În
martie 2020 – aminteşte Amnesty – guvernul de la Bucureşti a declarat stare de
urgenţă, ulterior înlocuită cu stare de alertă, măsură care a făcut posibilă
derogarea temporară de la un anumit număr de drepturi garantate de Convenţia
europeană a drepturilor omului, precum dreptul la educaţie, dreptul de a
circula liber sau dreptul la libertatea de exprimare şi asociere. La capitolul
discriminare, un proiect de lege privind consolidarea legislaţiei menite să o
combată era încă în aşteptare în Senat, la sfârşitul anului trecut, a constatat
Amnesty International. Potrivit unui raport al Comisiei Europene, publicat în
februarie şi citat de organizaţie, romii au continuat să se confrunte cu discriminarea
şi segregarea, în special în domeniile educaţiei şi al ocupării forţei de
muncă, precum şi al accesului la locuinţe, fiind în special ţinta evacuărilor
forţate. În timpul stării de urgenţă, ONG-urile şi mass-media au relatat cazuri
de utilizare ilegală a forţei de către poliţie şi de maltratări la care ar fi
fost supuşi aceştia.
Grupuri pentru drepturile omului şi ONG-uri şi-au exprimat
îngrijorarea cu privire la utilizarea populaţiei de romi ca ţapi ispăşitori în
timpul pandemiei şi au deplâns ceea ce consideră a fi o ‘creştere a
discursurilor de ură şi rasism’ împotriva acestor populaţii în mass-media şi pe
reţelele de socializare, în special din partea unor lideri de opinie sau a altor
figuri publice influente. În privinţa comunităţii LGBTI (lesbiene, homosexuali,
persoane transgender şi intersexuale), Parlamentul a adoptat în iunie o lege
care a interzis în special cursurile şi instruirea cu privire la identitatea de
gen. Votat în absenţa unei dezbateri publice, acest text a prevăzut
interzicerea ‘activităţilor de propagare a teoriei sau a opiniilor privind
identitatea de gen în virtutea cărora genul este un concept diferit de sexul
biologic şi cele două nu sunt întotdeauna identice’, afirmă Amnesty.
La capitolul
educaţie, organizaţia citează un studiu care demonstrează dificultăţile cu care
s-au confruntat copiii din categoriile vulnerabile ale populaţiei în contextul învăţământului
la distanţă stabilit în perioada lockdownului. Elevii romi s-au numărat printre
cei mai afectaţi. Conform studiului, doar 15% dintre copiii din grupurile
marginalizate au participat regulat la activităţi oferite online, printre
principalele obstacole fiind lipsa de echipament tehnic şi de spaţiu pentru a
studia în mod adecvat în locuinţe supraaglomerate şi incapacitatea părinţilor
de a oferi sprijinul necesar pentru finalizarea temelor.