O afacere de sute de milioane
Guvernul României poate răsufla uşurat după ce a reuşit să găsească un investitor dornic şi, aparent, potent financiar care să preia pachetul majoritar de acţiuni la CFR.
Florentin Căpitănescu, 21.06.2013, 12:29
Guvernul României poate răsufla uşurat după ce a reuşit să găsească un investitor dornic şi, aparent, potent financiar care să preia pachetul majoritar de acţiuni la CFR, a cărei privatizare a ţinut capul de afiş al săptămânii. Licitaţia a fost câştigată de singura companie rămasă în cursă, una autohtonă, care, în schimbul a 51% din acţiuni, s-a angajat să vireze circa 200 de milioane în conturile statului şi să investească, cam tot atât, în CFR Marfă.
Pentru executiv, miza privatizării transcende interesul de a scăpa de o companie care se afla, oricum, sub linia de plutire. Privatizarea CFR Marfă trebuia bifată de guvern, consideră analiştii economici, pentru că este o precondiţie fermă în semnarea, în această vară, a unui nou acord cu FMI, care, de ceva ani încoace, are un cuvânt greu de spus în deciziile cu impact economic major luate la Bucureşti.
Pentru angajaţii CFR, însă, cam 10 mii la număr, privatizarea, una de succes, după cum o prezintă autorităţile, în frunte cu premierul Victor Ponta, este un motiv de îngrijorare. Istoricul marilor privatizări făcute în România postcomunistă demonstrează că, în cele mai multe cazuri, fostele companii de stat, proaspăt trecute în patrimoniul privat, au decis, sub pretextul economic perfect – eficientizarea activităţii -, să concedieze din angajaţi. Însă, convins sau, poate, doar prevăzător, actualul guvern, spre deosebire de predecesoarele sale, a anunţat că va lua o hotărâre prin care aproximativ o mie de angajaţi ai CFR Marfă vor putea beneficia de plăţi compensatorii.
Până la prezumtivele concedieri, salariaţii îşi continuă protestele în fata Ministerului Transporturilor, pe care îl acuză de lipsă de transparenţă în respectarea procedurilor de privatizare. Dacă tranzacţia în sine nu ridică susupiciuni legate de corectitudine, ascensiunea formidabilă pe care noul acţionar principal a reuşit s-o aibe pe piaţa transportului feroviar de mărfuri din România este, de mult timp, în vizorul presei.
Înfiinţată undeva pe la începutul anilor 2000, compania, condusă de un controversat om de afaceri, Gruia Stoica, a reuşit, in mod miraculos, să preia, pas cu pas, aproape totul de la CFR Marfă, de la contracte şi angajaţi, inclusiv directori, până la material rulant. Şi, astfel, micuţa firmă a lui Stoica, peştişor de acvariu la înfiinţare, a reuşit, până la urmă, să înghită CFR Marfă, fosta balena albastră a transportului feroviar de mărfuri. Dacă, până acum, compania privată deţinea circa 30% din piaţă, ponderea va ajunge pe la 70-80%. Practic, o piaţă care, şi aşa, era una de tip oligopol, s-ar putea transforma într-una de monopol. Tocmai de aceea, privatizarea a intrat, deja, in atenţia Consiliului Concurenţei.