Noul Cod Rutier
Guvernul roman a aprobat, miercuri, un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă din 2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Valentin Țigău, 17.10.2013, 11:12
Guvernul roman a aprobat, miercuri, un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă din 2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Proiectul noului Cod Rutier a fost trimis, deja, la Senat, pentru adoptare. În urmă cu o săptămână, Guvernul amânase, a doua oară, aprobarea Codului rutier, pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic în care să fie vărsate sumele încasate din amenzi.
Potrivit ultimelor modificări, sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere vor fi vărsate într-un cont deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate, ulterior, către primării. In cazul in care amenda nu va fi achitata, soferului ii va fi suspendat dreptul de conducere. Alte prevederi ale noului Cod fixeaza amenda maximă la circa 2150 euro si o limita superioara a perioadei de suspendare a permisului de conducere de doi ani.
Potrivit stipularilor Proiectului de lege, conducerea unui autovehicul pe drumurile publice de către o persoană care a consumat droguri, a luat medicamente cu efecte similare stupefiantelor sau are o îmbibaţie de 0,2 g/l alcool pur în sânge, este interzisă. În cazul în care îmbibaţia alcoolică depaseste 0,5 g/l alcool pur în sânge, fapta constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la cinci ani.
Cifrele oficiale arata că România ocupă locul trei în Europa, după rata de decese rutiere la suta de mii de locuitori, cu 11,1 de victime. Potrivit “Raportului Global 2013 privind siguranta de pe sosele din 182 de tari”, primele locuri sunt ocupate de Polonia şi Lituania. La nivel mondial, numărul de decese rutiere se menţine la 1,24 milioane pe an.
Pe de alta parte, un studiu realizat de Consiliul Roman al Concurenţei arată că, în 2012, in România, numarul mediu de autovehicule era de 203 unitati la mia de locuitori, fata de media europeană, de 473 de maşini la mie. Acest decalaj se explica prin situatia existenta inainte de decembrie 1989, cand, in perioada comunista, pretul unui autoturism depasea puterea de cumparare a unui salariat cu venituri medii. Astazi, insa, lucrurile se schimba rapid; in 2011, în România, existau, deja, 4,5 milioane de autoturisme, de 3,6 ori mai mult ca în 1990. In functie de noile conditii, Codul rutier, se schimba si el.
Premierul Victor Ponta declara că efectele noului Cod asupra scăderii numărului de accidente vor fi analizate după o anumită perioadă, respectiv în câteva luni, un an sau doi ani. O astfel de lege, spunea el, nu poate ramane neschimbata 50 de ani, pentru ca realitatea ii impune sa se adapteze, continuu.