Noi reglementări în Codul Rutier
În România, poliţiştii pot dispune suspendarea înmatriculării în cazul în care inspecţia tehnică periodică a unui autovehicul nu este valabilă. Potrivit noilor modificări rutiere intrate în vigoare, în acest caz, șoferii riscă și amenzi uriașe.
Mihai Pelin, 21.05.2018, 12:23
Șoferilor români care sunt prinşi în trafic cu Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) expirată sau anulată le va fi suspendat certificatul de înmatriculare. Măsura a fost decisă, încă, din vara anului trecut, după ce eliminarea timbrului de mediu a deblocat tranzacţiile auto, dar a permis şi intrarea în România a sute de mii de maşini destul de vechi. Acum, din 21 mai, noua prevedere a intrat în vigoare. În acelaşi pachet legislativ rutier este inclusă şi înregistrarea video a Inspecţiei Tehnice Periodice, după cum spune inginerul Claudiu Mija, şeful Departamentului de Supraveghere de la Registrul Auto Român Începând cu 21 mai, toate staţiile de ITP care nu au în funcţiune acest sistem vor avea autorizaţia tehnică suspendată. Practic, noi avem posibilitatea ca pentru aceste staţii să restricţionăm informatic accesul la aplicaţie. Începand cu 21 mai, aceste staţii nu vor mai putea să efectueze inspecţii tehnice.
Suspendarea înmatriculării înseamnă retragerea temporară a dreptului de circulaţie. Mai precis, şoferilor care vor fi surprinși în trafic fără Inspecţia Tehnică Periodică valabilă li se vor reține talonul și plăcuțele cu numerele de înmatriculare, vor plăti o amendă destul de usturătoare și vor primi o dovadă fără drept de circulație. Ei nu vor putea muta mașina de la locul unde au fost opriţi de poliţie decât pe platformă sau dacă o împing, apoi trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român pentru a efectua o nouă inspecție tehnică. Același lucru este valabil și dacă mașina a fost vândută sau cumpărată, dar nu a fost trecută pe numele noului proprietar în termen de 90 de zile de la înstrăinare.Suspendarea încetează automat la data la care vehiculul trece o nouă inspecţie tehnică periodică. Certificatul de înmatriculare şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare se restituie proprietarului de către poliţia rutieră, la încetarea suspendării înmatriculării vehiculului.
În plus, de la începutul anului, pentru maşinile mai vechi de 12 ani, Inspecţia Tehnică Periodică este obligatorie la un interval de 12 luni, nu la 24 de luni cum era până acum. Peste jumătate de milion de maşini aduse din străinătate, la mâna a doua, au fost înmatriculate în România doar anul trecut. Datele oficiale arată că vechimea medie a acestora depăşeşte 13 ani, dar mai grav este că multe vin cu probleme care nu sunt prezentate de vânzători. Cei care le verifică istoricul spun că cel puţin jumătate dintre ele au suferit accidente ascunse şi au kilometrajul modificat. Riscul de accidente este uriaş, iar oraşele mari sunt tot mai aglomerate şi poluate din cauza invaziei acestor rable.