Nemulţumiri ale transportatorilor rutieri
Dacă la Bruxelles politicienii români promit măsuri în beneficiul transportatorilor, la Bucureşti au reuşit să-i irite şi să-i determine la manifestaţii de protest.
Bogdan Matei, 18.06.2021, 11:45
Domeniu vital într-o economie globalizată,
transportul rutier de mărfuri e ocupaţia foarte multor români. Potrivit
statisticilor prezentate de autorităţile de la Bucureşti, sunt 150.000 de
compatrioţi care lucrează ca şoferi de camioane pe şoselele din Europa. Defel
uşoară, munca lor e şi plină de riscuri. Luna
trecută, un şofer român de automarfar, a fost ucis într-o parcare din Franţa de
hoţii pe care-i surprinsese în timp ce încercau să fure mărfuri din camion. Pe
6 iunie, un alt şofer român a fost victima unui atac cu arme albe tot într-o
parcare, dar a reuşit să scape şi să-şi salveze şi un coleg, şofer al unui TIR
înmatriculat în Belarus.
Drepturile românilor din
această categorie profesională trebuie să fie respectate în condiţiile impuse
de legislaţia naţională – a scris, pe Facebook, ministrul Muncii în Guvernul de
la Bucureşti, Raluca Turcan, după ce s-a întâlnit, la Bruxelles, cu comisarul
european pentru Transporturi, românca Adina Vălean. Societăţile de transport,
spune ministrul, trebuie să asigure condiţii de salarizare transparentă,
corectă şi în acord cu salariile de pe piaţa europeană, în condiţiile în care
este cunoscut faptul că, de multe ori, există diferenţe de condiţii de lucru şi
de salarizare a angajaţilor din estul Europei. Nu există toleranţă faţă de
munca la negru şi nici faţă de discriminare, a adăugat ea.
La rândul său,
comisarul Vălean a afirmat că autorităţile europene fac eforturi pentru a
dezvolta rapid parcări sigure pentru şoferii de tir, în condiţiile în care,
acum, la nivel comunitar, lipsesc în jur de 100.000 de locuri unde aceştia să
poată parca peste noapte. Dacă la Bruxelles politicienii români promit măsuri
în beneficiul transportatorilor, la Bucureşti au reuşit să-i irite şi să-i
determine la manifestaţii de protest. Acestea sunt urmarea controalelor ANAF
(fiscul român), care consideră că diurna şoferilor de camioane de la firmele
româneşti ce lucrează în afara ţării reprezintă venit de natură salarială şi
trebuie impozitată.
Firmele de transport marfă sunt nemulţumite şi de intenţia
ministerului Transporturilor de a modifica modul de calcul al taxei de drum,
rovinieta, care ar urma să se plătească la kilometru şi în funcţie de norma de
poluare, nu raportat la perioadă, aşa cum este acum. Această schimbare este
prevăzută în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, pe care decidenţii
politici autohtoni îl negociază cu Comisia Europeană, pentru a putea accesa
cele aproape 30 de miliarde de euro ce revin României. Preşedintele Federaţiei
Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu, acuză previzibila majorare de
10 ori a taxelor pe ceea ce numeşte, cu vehemenţa sa obişnuită, drumurile
astea de mizerie pe care circulăm.