Motive de îngrijorare
Inflaţia este principalul motiv de îngrijorare pentru români, peste nivelul din restul Europei.
Daniela Budu, 13.12.2022, 11:33
Inflaţia,
invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale sunt principalele
îngrijorări ale românilor în această perioadă – arată un studiu realizat luna
trecută de o companie de consultanţă în management. Cercetarea
a urmărit trei teme – cum se simt consumatorii, ce observă aceştia şi cum
reacţionează. Majoritatea românilor, circa 80% dintre ei, şi-au schimbat, în
ultimele săptămâni, comportamentul la cumpărături, fie că e vorba despre
alimente sau despre alte produse esenţiale. Studiul arată că oamenii au ales
mărci mai ieftine sau pe cele proprii ale comercianţilor, în special când au
cumpărat produse de uz casnic, gustări şi dulciuri, alimente congelate sau lactate.
În ultima lună, 3 din 10 români au schimbat magazinul de la care îşi procură
lucrurile necesare şi au optat pentru cel care are preţuri mai mici.
Aproximativ un sfert dintre români au spus că au luat această decizie pentru a
obţine un raport calitate-preţ mai bun sau produse mai calitative.
În plus, cei
mai mulţi români se aşteaptă ca preţurile produselor de bază să crească pe tot
parcursul anului viitor. Astfel, consumatorii cumpără acum mai puţin din
magazinele de proximitate şi din cele specializate, preferând supermarketurile,
hipermarketurile şi magazinele de tip discounter ca urmare a tendinţei de a
renunţa la confort în favoarea preţului. Magazinele de tip discount au cei mai
fideli consumatori, mai arată cercetarea, dar nu sunt încă destul de răspândite
geografic. De aceea, mai mult de un sfert dintre consumatori nu au cumpărat
niciodată de la un discounter.
Potrivit studiului, cele mai afectate de noile
comportamente de cumpărare ale românilor par a fi magazinele alimentare
specializate, 41% dintre clienţi cumpărând mai puţin din cadrul acestora în
ultimele săptămâni. Cercetarea mai arată că efectele inflaţiei produc cea mai
mare îngrijorare în special în rândul celor cu venituri mari şi al celor care
au între 58 şi 76 de ani. În acelaşi timp, persoanele născute între 1981 şi
1996 sunt îngrijorate în principal de siguranţa locului de muncă, iar cele mai
tinere sunt preocupate de schimbările climatice. Comparativ cu alte ţări din
Europa, doar britanicii sunt mai îngrijoraţi decât românii de creşterea
preţurilor, inflaţia fiind cel mai important motiv de îngrijorare pentru două treimi
dintre ei.
Mai puţin îngrijoraţi de acest aspect, dar totuși mai mult de
jumătate dintre ei, sunt italienii, spaniolii, francezii şi germanii, mai notează
realizatorii studiului. Mai trebuie menționat că după inflaţie, românii se tem cel
mai mult de atacurile din Ucraina, mai ales cei cu venituri mari şi cei care au
peste 60 de ani. Cei în vârstă și cei cu venituri mici sunt foarte îngrijoraţi
şi de accesul la servicii medicale. La cercetare au participat aproximativ o
mie de respondenţi, de peste 18 ani, din toate categoriile sociale.