Modificări la Codul rutier
Noul Cod Rutier intră în dezbaterea Senatului de la Bucureşti. Potrivit proiectului de lege, creşte limita de viteză în localităţi şi pe drumurile expres şi se modifică anumite proceduri în acordarea amenzilor.
Mihai Pelin, 11.02.2014, 12:54
Contestat în special de transportatori şi în general de conducătorii auto, noul proiect de modificare a Codului Rutier a fost discutat în comisiile juridice pentru apărare şi administraţie din Parlamentul de la Bucureşti. Potrivit documentului, printre altele, creşte limita de viteză în localităţi şi se modifică anumite proceduri în acordarea amenzilor. Astfel, pentru amenzile rutiere de până la 1700 de lei (375 euro), contravenientul poate achita pe loc poliţistului jumătate din minimul sumei prevăzute.
În ceea ce priveşte viteza, noul proiect de lege propune ca limita maximă în localităţi să fie de 60 de kilometri la oră, în loc de 50, cât prevede Codul Rutier aflat în vigoare. De asemenea, limita maximă de viteză în afara localităţilor va fi de 110 kilometri pe oră faţă de 100 cat este în prezent pe drumurile expres, pentru posesorii de permise auto categoria B. Pe de altă parte, a fost respins un amendament adoptat anterior prin care conducătorii de autoturisme care au o vechime mai mică de un an de la obţinerea permisului de conducere erau obligaţi să fie însoţiţi de o persoană adultă, membru al familiei sau posesor al permisului, cu o vechime de cel puţin cinci ani, în deplasarea pe timp de noapte.
Noul cod mai prevede interdicţia conducerii unui vehicul de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, având o concentraţie alcoolică de peste 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat sau 0,2 g/l alcool pur în sânge, precum si interzicerea substanţelor, produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora.
Guvernul, care este iniţiatorul proiectului, a explicat că această completare este necesară deoarece reglementările actuale nu prevăd în mod distinct şi imperativ această interdicţie, ea fiind dedusă din existenţa unei norme de sancţionare cu caracter penal sau contravenţional, după caz. Executivul a mai propus reducerea nivelului alcoolemiei de la care fapta este considerată infracţiune de la 0,8 g/l alcool pur în sânge în prezent, la 0,5 g/l.
Conform Noului Cod, amenzile cresc până la 9.600 de lei (2.000 euro) pentru abateri precum trecerea pe culoarea roşie sau nerespectarea regulilor la trecerea cu calea ferată. Şi asta în condiţiile în care salariul minim pe economie este de 800 de lei (175 euro), iar cel mediu de 1.600 de lei (365 euro). Dacă noile amenzi sunt de nivel european, în schimb infrastructura rutieră din România suferă. În timp ce şoferii se înghesuie pe drumuri naţionale sau judeţene aglomerate, autorităţile fac planuri şi deseneaza hărţile viitoarelor autostrăzi. În 23 de ani, Romania a reuşit să construiască în jur de 400 de kilometri de autostrada.