Modificări în legislaţia muncii
Memorandumul care stabileşte principiile care vor sta la baza noii legi a salarizării personalului plătit din fonduri publice a fost adoptat de Guvern.
Leyla Cheamil, 16.04.2021, 12:10
Guvernul de la București a adoptat un memorandum care
stabilește principiile ce vor sta la baza reanalizării şi elaborării cadrului
legal privind salarizarea angajaților de la stat. Ministerele au la dispoziţie
30 de zile să transmită propunerile privind politica de salarizare în
sistemul public.
Într-un an, Guvernul şi-a propus să elaboreze noua lege a
salarizării bugetare, pe care o va trimite în Parlament. Semnat de toate
ministerele, memorandumul reprezintă angajamentul pe care acestea îl iau pentru
a prezenta propria viziune pentru familiile ocupaţionale pe care le
coordonează, a afirmat ministrul Muncii, Raluca Turcan. Ea a punctat că, prin
acest memorandum, nu se pun bazele niciunei măsuri de scădere a veniturilor în
România, ci dimpotrivă, se urmărește creșterea acelor salarii care au fost
mereu lăsate în urmă prin inechităţile legislaţiei adoptate în trecut.
În
momentul în care sistemul de salarizare devine echitabil, iar instituţiile
devin eficiente în raport cu cetăţeanul, creşte competiţia în raport cu
sistemul privat, creşte calitatea muncii şi în sistemul public, şi în sistemul
privat şi putem ajunge la salarii mai bine plătite şi în public, şi în privatˮ,
a adăugat ministrul Muncii.
Raluca Turcan a explicat că sunt reanalizaţi
coeficienţii de ierarhizare pentru fiecare familie ocupaţională și unele
sporuri vor intra în salariile de bază. De asemenea, sporurile care pot fi
acordate în sumă fixă vor fi date în sumă fixă, iar cele care vor rămâne după
includerea unora în salariile de bază nu vor depăşi 20% din salariul de bază
plătit individual. Salariul în plată de bază să fie acelaşi pentru toată lumea,
este de părere Raluca Turcan, pentru că, spune ea, este inadmisibil ca unii
angajaţi în sistemul public să fie plătiţi la nivelul de salarizare din 2019 şi
alţii la un nivel de salarizare posibilă în anul 2022.
Pe de altă parte,
Guvernul a adoptat ordonanţe de urgenţă care simplifică relaţiile de muncă prin
digitalizare şi debirocratizare. Una dintre acestea include prevederi privind
folosirea semnăturii electronice avansată sau calificată, însoţită de marca
temporală, în încheierea contractelor de muncă, în relaţiile cu instituţiile
statului, pentru angajatori sau angajaţi și dă posibilitatea angajatorului să
achiziţioneze semnătura electronică pentru angajat.
În acelaşi timp, tot prin
această ordonanţă de urgenţă, spune ministrul Muncii, se dorește simplificarea
activităţilor în telemuncă, ţinând cont de faptul că, în momentul de faţă, sunt
declarate aproximativ 400.000 de contracte cu clauză de telemuncă, comparativ
cu 50.000 de contracte existente anul trecu, în aceeaşi perioadă. O altă
ordonanţă de urgenţă vizează aproximativ 445.000 de microîntreprinderi din
România care, acum, au sub 9 angajaţi. S-a renunțat la obligativitatea
întocmirii fişei postului, a condicii de prezenţă şi a regulamentului intern,
eliminându-se o muncă în plus pentru angajatori.